دنیای اقتصاد- کره‌شمالی اعلام کرد برنامه‌ای را در دست تهیه دارد که به زودی براساس آن چند آزمایش هسته‌ای را به مرحله اجرا خواهد گذاشت. پیونگ‌یانگ اعلام کرد این آزمایش‌ها بخشی از برنامه دفاع امنیتی این کشور علیه تهدیدهای نیروهای آمریکایی است.

زمان دقیق این آزمایش‌های هسته‌ای هنوز اعلام نشده است اما منابع آگاه به آسوشیتدپرس گفتند که این آزمایش‌ها جدی بوده و طی آن پیونگ‌یانگ قصد دارد فناوری‌های جدیدی را امتحان کند. این آزمایش‌های هسته‌ای که تقریبا ۳ماه پس از آزمایش‌ موشک‌های قاره‌پیمای تائوپونگ۲ انجام می‌شود، موجی از نارضایتی را در بین محافل سیاسی به‌خصوص همسایگان کره‌شمالی به راه انداخته است. ژاپن به عنوان اصلی‌ترین مخالف برنامه‌های نظامی و هسته‌ای کره‌شمالی در منطقه، نخستین کشوری بود که به خبر آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی واکنش نشان داد. تارو آسو، وزیر خارجه ژاپن در اظهارات شدیدالحنی با اشاره به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی گفت: این‌گونه اقدامات مقامات پیونگ‌یانگ تنها به ناامنی و ناآرامی منطقه منجر خواهد شد. وزیر خارجه ژاپن آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ را عملی «کاملا غیرقابل بخشش» عنوان کرد. در زمان آزمایش موشک‌های قاره‌پیما نیز ژاپن موضع مخالف شدیدی علیه کره‌شمالی گرفت و تحریم‌های گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف تجارت، حمل‌ونقل و ماهیگیری در دریای ژاپن برای کره‌شمالی وضع کرد. در جریان آن آزمایش‌ها بازارهای مالی ژاپن با ریزش رو‌به‌رو شدند و ژاپن اکنون نگران تکرار مجدد این حوادث است.

آمریکا نیز اگرچه بیانیه‌ای رسمی در مورد آزمایش‌های هسته‌ای جدید کره‌شمالی صادر نکرد اما مخالفت خود را با آن ابراز کرد. آمریکا نیز تحریم‌هایی را در زمینه‌های مالی و تجاری علیه کره‌شمالی وضع کرده است.