دنیای اقتصاد- پیشنهاد هسته‌ای جدید ایران برای خروج از بن‌بست در مذاکرات که از سوی منابع خبری غربی «غیرمنتظره» توصیف شد، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. این پیشنهاد که از سوی محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ارائه شد، با تاکید بر اینکه تعلیق غنی‌سازی تنها راه پیشرفت در مذاکرات نیست، خواستار تشکیل کنسرسیوم مشترکی بین ایران و فرانسه برای غنی‌سازی در خاک ایران شده است. به گفته سعیدی، با پذیرش این پیشنهاد فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به صورت شفاف و ملموس برای غربی‌ها قابل کنترل خواهد بود.

این پیشنهاد به‌رغم اینکه با واکنش محتاطانه خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ برای مذاکره با ایران مواجه شد که پیشنهاد ایران را جالب‌ توجه و نیازمند تجزیه و تحلیل دانست، ولی بلافاصله از سوی کشور فرانسه که اخیرا با تحریم ایران مخالفت کرده است، رد شد. در عین حال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از شگفت‌زده شدن مقامات فرانسوی به دنبال پیشنهاد ایران خبر داد و اضافه کرد که در صورت دریافت نشانه مثبت از سوی ایران هر پیشنهادی قابل بررسی خواهد بود.

محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی‌ایران پیشنهاد داد که فرانسه کنسرسیومی‌را برای تولید اورانیوم غنی شده در ایران ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعیدی در گفت‌وگو با رادیو «فرانس - اینفو» خاطر نشان کرد که این امر درخواست‌های بین‌المللی برای نظارت خارجی بر برنامه هسته‌ای ایران را برآورده می‌کند.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم به یک راه حل برسیم، ما فقط یک ایده داریم. ما پیشنهاد می‌دهیم که فرانسه کنسرسیومی ‌را برای تولید اورانیوم غنی شده در ایران ایجاد کند.

سعیدی افزود: فرانسه از این راه و از طریق شرکت‌های «یورودیف» و «آروا» می‌تواند به گونه‌ای ملموس فعالیت‌های غنی‌سازی ما را کنترل کند.آروا یک شرکت تحت کنترل دولت با چندین فعالیت در کشورهای مختلف است. یورودیف یک نیروگاه غنی‌سازی اورانیوم در فرانسه دارد و قبلا با ایران همکاری کرده است.فرانسه یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در موضوع هسته‌ای ایران نقش ایفا می‌کند و همچنین یکی از وابسته‌ترین کشورها از نظر انرژی هسته‌ای است که به راکتورهای اتمی‌برای تقریبا ۷۵‌درصد از برق خود تکیه می‌کند.البته اخیرا «ژاک شیراک» رییس‌جمهوری فرانسه با ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت مخالفت کرده بود.

سولانا از پیشنهاد هسته‌ای ایران به فرانسه استقبال کرد

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از پیشنهاد ایران به فرانسه برای تشکیل کنسرسیومی به منظور تولید اورانیوم غنی‌شده در خاک ایران استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خاویر سولانا دیروز در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فنلاند با اشاره به اینکه این پیشنهاد «نیاز به تحلیل» دارد، گفت: پیشنهاد ایران برای نظارت فرانسه بر (غنی‌سازی) اورانیوم جالب است. وی افزود: ما از ابتدا درباره احتمال کنترل صحبت کردیم. ما پیش از این در این خصوص کمی صحبت کردیم، این ممکن است ایده‌ای باشد که می‌توان اکنون درباره جزئیات آن بیشتر بحث کرد.

فرانسه : پیشنهاد ایران غیر منتظره بود

این در حالی است که فرانسه پیشنهاد ایران را مبنی بر تشکیل کنسرسیومی به منظور تولید اورانیوم غنی‌شده در خاک ایران غیرمنتظره خواند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه دیروز گفت: کانال گفت‌وگو با ایرانی‌ها وجود دارد که باید از طریق خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شود. ژان- باپتیست ماتئی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: از طریق این کانال است که ما در انتظار پاسخ ایرانی‌ها درباره تعلیق هستیم.

وی افزود پیشنهاد ایرانی‌ها که پیش از این توسط محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ارائه شده، «غیرمنتظره» بود. ماتئی گفت: «اگر ایرانی‌ها با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم موافقت کنند، فضا برای مذاکرات ممکن است به وجود بیاید و در آن هر یک از طرفین می‌توانند هر پیشنهادی که بخواهند ارائه دهند.»

انگلیس: پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران در حال تدوین است

از سوی دیگر در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، طرح جدیدی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ارائه کرده است، خبرگزاری رویتر به نقل از یک مقام انگلیسی گزارش داد: شش کشور دخیل در بحث هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال آماده کردن پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران هستند.این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: تدوین این قطعنامه به دنبال بی‌نتیجه بودن مذاکراتی صورت می‌گیرد که تاکنون در سطح عالی میان ایران و اروپا در جریان بوده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است. وی افزود:‌ ما اکنون تلاش‌های مقدماتی خود را برای آن چه که باید در این قطعنامه موجود باشد، تشدید کرده‌ایم. این مقام افزود: مارگارت بکت [وزیر امور خارجه انگلیس] در چند روز گذشته مشغول مذاکره با همتایان خود بوده است، اگر تغییر ناگهانی و غیرمنتظره‌ای از سوی ایران پیش نیاید، می‌توان انتظار داشت که این پرونده طی هفته آینده یا همین حدود به نیویورک [مقر سازمان ملل] فرستاده شود.

رایس: امیدواریم ایران غنی‌سازی را تعلیق کند

از سوی دیگر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا که در جده به سر می‌برد در نشست خبری مشترک با سعودالفیصل، همتای سعودی‌اش ابراز امیدواری کرد که ایران تعلیق غنی‌سازی را در ازای پیشنهاد ۱+۵ بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاندولیزا رایس، گفت: هم‌چنان امیدواریم ایران غنی‌سازی را تعلیق کند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران قصد تعلیق غنی‌سازی را دارد. وی افزود: در صورت خودداری تهران از پذیرش چنین درخواستی تنها گزینه‌ای که پیش روی جامعه بین‌المللی قرار دارد پیروی از مفاد قطعنامه‌ ۱۹۶۹ شورای امنیت است که هدف از آن اعمال تحریم است.