حکم اعدام مجرمان زیر 18سال اجرا نمی‌شود

رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تبعات مثبت اعطای مرخصی به زندانیان، تاکید کرد که نباید به دلیل چند مورد تخلف که در طول دوران مرخصی اتفاق می‌افتد، اصل مرخصی را زیر سوال ببریم. علیرضا آوایی، رییس کل دادگستری استان تهران درباره ارائه مرخصی به زندانیان اظهار داشت: نفس دادن مرخصی به زندانیان، فکری خوب و ناشی از یک نیت مقدس است.

این که افراد به میزان استحقاق و شایستگی‌شان بتوانند با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند، بر سلامت روانی خودشان موثر است. وی افزود: زندانیانی نیز که بدهکارند با ارائه مرخصی ممکن است بتوانند دین خود را ادا کنند.

کشورهای پیشرفته نیز به این نتایج رسیده‌اند و دین ما نیز دین رافت است و این امر جزو برنامه‌های ما قرار دارد.

آوایی با بیان این‌که هر کار بزرگ و مهمی ممکن است دارای ضایعاتی باشد، اظهار داشت: اگر چند هزار زندانی به مرخصی می‌روند تعداد زیادی انسان بازسازی شده و تعداد زیادی از خانواده‌ها خوشحال می‌شوند و اگر بین این افراد شخصی مرتکب جرمی شود، باید هدف، نیت، آثار و اصل قضیه را مشاهده کرد. رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: در عین‌حال باید دقت را مضاعف کرد تا ضایعات کاهش یابد اما کار درستی نیست که به علت احتمال اینکه یک یا دو مورد تخلف اتفاق بیفتد ما اصل مرخصی را زیر سوال ببریم.

وی، در پاسخ به این که دلیل صدور حکم اعدام برای افرادی که قبل از ۱۸ سالگی جرمی را مرتکب شده‌اند در حالی که این احکام معمولا اجرا نمی‌شود، چیست؟ اظهار داشت: درباره صادر نشدن رای اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال حتما نیاز به قانون است که تاکنون این اتفاق نیفتاده است اما تلاش فراوانی شده اگر در موارد نادری این آرا صادر می‌شود به نحوی یا منجر به مصالحه و منجر به رضایت شود یا در مواردی سعی شود که این حکم بعد از ۱۸ سال اجرا شود.