لوح یادبودی به امضای جمعی از سینماگران ایرانی از سوی خانه سینما به نریونوگامی دستیار و فیلمنامه‌نویس و موسسه کوروساوا اهدا می‌شود. این لوح یادبود هم‌اکنون به امضای جمعی از سینماگران همچون عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، مجید مجیدی، محمود کلاری، محمدرضا هنرمند، محمد رضا دلپاک ، محمدعلی نجفی و جمع دیگری از هنرمندان رسیده و قرار است با امضای دیگر سینماگران این لوح یادبود در سه نسخه تهیه ‌شود و نسخه اصلی آن به موسسه کوروساوا و دستیار همیشگی او اهدا شود. همچنین دو نسخه دیگر در خانه سینما و موزه سینما قرار خواهد گرفت.

روز یکشنبه تعدادی از سینماگران همچون سیف‌ا... داد، محمد رضا هنرمند، کمال تبریزی، محمد داوودی، علیرضا شجاع‌نوری، مازیار میری و رضا میرکریمی در خانه سینما با هیات ژاپنی که متشکل از نریو نوگامی دستیار و فیلم‌نامه نویس کوروساوا، ساتورا ایزکی (تهیه‌کننده سینمای ژاپن) و دایساکو کیمورا (مدیر فیلمبرداری آثار کوروساوا) بودند، دیدار کردند و درباره مسائل سینمایی دو کشور و همکاری‌هایی در این زمینه به تبادل نظر پرداختند.

این هیات ژاپنی به دعوت خانه سینما برای دریافت تندیس دهمین جشن خانه سینما به ایران سفر کردند و این نخستین‌باری است که از سوی خانه سینما یک تندیس به خارج از مرزها فرستاده می‌شود.

نوگامی در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا گفت: این دومین‌باری است که به ایران سفر کرده است و چند سال گذشته برای حضور در جشنواره فیلم فجر و نمایش یکی از فیلم‌های کوروساوا به ایران آمده است.

وی گفت: مطمئنا این دیدارها باعث خواهد شد که بیشتر با سینمای ایران آشنا شویم و برای محصول مشترک پس از به وجود آمدن این دیدارها و پیدا کردن یک تم اقداماتی خواهیم کرد. نوگامی همچنین همچون کوروساوا اولین تصویری که از ایران دیده است با فیلم‌های عباس کیارستمی بوده است، وی همچنین سینماگران ایرانی ژاپن را شبیه هم می‌داند. نوگامی تاکید می‌کند: این سینما است که فرهنگ کشورها را به هم می‌شناساند و ما از طریق سینما است که با فرهنگ ایران آشنا می‌شویم.