رییس پژوهش اوپک موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی گفت‌: اوپک در یک‌صد و چهل و دومین اجلاس رسمی خود در وین به رغم روند نزولی قیمت‌ها، هیچ دفاعی از قیمت‌های نفت نکرد‌. محمد علی خطیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره تصمیمات یکصد و چهل و دومین اجلاس رسمی سازمان اوپک در وین گفت‌: این اجلاس یکی از عجیب‌ترین اجلاس‌های اوپک بود چون اولا در این اجلاس دو وزیر نفت (کویت و اندونزی‌) برای دفاع از کاندیدای خود برای دبیرکلی حضور نیافته بودند و از سویی دیگر اوپک در این اجلاس هیچ تصمیمی برای جلوگیری از روند نزولی قیمت‌ها نگرفت‌.

وی افزود‌: تا زمان برگزاری اجلاس قیمت نفت ۱۲‌دلار کاهش یافته بود در صورتی که اوپک تنها به ثابت نگه‌داشتن سقف تولید و تاکید این موضوع به اعضا اکتفا کرد و این به معنای ادامه وضع موجود در روند نزولی قیمت‌ها است‌.

به گفته وی‌، در‌حال‌حاضر دو یا سه عضوهستند که کمتر از سهمیه خود نفت تولید می‌کنند و دیگر اعضا برای جبران این کسری تولید بیشتر از سهمیه تولید می‌کنند و این عامل خود موجب افزایش عرضه نفت در بازار شده است.

وی تاکید کرد‌: این درحالی است که اگر همه اعضا مطابق با سهمیه تولید کنند، این وضعیت در قیمت‌ها به وجود نمی آمد‌.

خطیبی ادامه داد‌: با توجه به شرایط موجود تقاضا برای اوپک ۵/۲۸‌میلیون بشکه در روز است ولی تولید اوپک ۲۹ تا ۳۰‌میلیون بشکه در روز است و این اضافه عرضه، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد‌.

رییس پژوهش اوپک موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی تصریح کرد‌: اوپک در این اجلاس می‌توانست اعضای خود را توجیه و سهمیه‌ها را رعایت کند تا حداقل از افزایش مازاد عرضه جلوگیری شود‌.