در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای در نشست امروز شورای حکام آژانس از ایران خواستند راه‌حل مذاکره‌ را برگزیند.به گزارش فارس‌، این سه کشور از ایران خواستند مذاکرات را به آنچه تقابل خواندند، ترجیح دهد که می‌تواند منجر به تحریم‌ها در سازمان ملل شود. اروپایی‌ها در بیانیه‌ای که با زبانی نرم تهیه شده تا دور بعدی مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا را در روز پنج‌شنبه به خطر نیاندازد، اعلام کردند اگر تهران به غنی‌‌سازی اورانیوم ادامه دهد، احتمال تحریم علیه آن وجود دارد. دیپلمات‌های نزدیک به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند انگلیس و فرانسه خواستار موضع محکم‌تر بودند اما آلمان از زبان نرم‌تر در این بیانیه حمایت می‌کرده است.

توافق درباره این متن در نشست پشت درهای بسته حاصل شد. در این بیانیه آمده است: ما به دراز کردن دست‌های باز خود به سوی ایران ادامه می‌دهیم. اروپایی‌ها تاکید کردند: اگر ایران به درخواست شورای امنیت درباره تعلیق غنی‌‌سازی عمل کند، ‌ما اقدام در شورای امنیت علیه این کشور را به حال تعلیق درمی‌آوریم.

این کشورها با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه میان خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، مسوول پرونده و مذاکره‌‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کردند دور قبلی مذاکرات به روشن شدن برخی سوءتفاهمات کمک کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: ما از این تلاش‌های در حال انجام با هدف متقاعد کردن ایران برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش که راه را برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک هموار می‌کند، حمایت می‌کنیم.

دور تازه مذاکرات ایران و اروپا آغاز می‌شود

در همین حال بی‌بی‌سی خبر داد که دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (امروز) برگزار خواهد شد.

نخستین دور از مذاکرات علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه ا روپا، در مورد پیشنهاد جدید جمهوری اسلامی برای حل مساله هسته‌ای روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد.سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که هنوز محل انجام دور بعدی مذاکرات تعیین نشده اما پیش از این، ایرنا به نقل از منابع اروپایی گزارش کرده بود که احتمال دارد این مذاکرات در پاریس، پایتخت فرانسه، انجام شود.

گفته می‌شود که در جریان دور اول مذاکرات، آقای لاریجانی پیشنهاد جمهوری اسلامی برای حل مساله هسته‌ای از طریق ادامه مذاکرات را در اختیار آقای سولانا قرار داد.آقای سولانا به نمایندگی از سوی پنج کشور عضو دایم شورای امنیت، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵ در این مذاکرات شرکت دارد.در پایان گفت‌وگوهای روز شنبه و یکشنبه، هر دو طرف این مذاکرات را «سازنده» توصیف کردند.گروه ۱+۵ در ماه ژوئن پیشنهادی را برای حل مساله هسته‌ای ایران تسلیم کرد که حاوی درخواست از ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در برابر دریافت برخی امتیازات اقتصادی و فنی بوده است.