معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی کامل در برنج، شکر، جو و ذرت و خودکفایی ‌۷۵ تا ‌۸۰‌درصد در دانه‌های روغنی تا پایان برنامه چهارم خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر علی نادری‌شهاب با بیان اینکه در‌حال‌حاضر از مجموع تولید ‌۹۲‌میلیون تنی محصولات کشاورزی کشور حدود ‌۶۹میلیون تن آن مربوط به زیر بخش زراعت است، گفت: با این حال هنوز پتانسیل‌های بالقوه بسیاری در این زیربخش وجود دارد که به فعل در نیامده است.

نادری‌شهاب انتقال تکنولوژی به بخش، جذب سرمایه از بیرون به داخل بخش، استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده، ارتقای دانش بهره‌برداران و ارتقا بهره‌وری را در از بین بردن این فاصله مهم دانست.

وی در ادامه با اشاره به خرید ۱۱میلیون و ‌۲۰۰‌هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان در سال ۸۵ گفت: پیش‌بینی ما رسیدن این رقم به ۱۱میلیون و ‌۵۰۰هزار تن است که به این ترتیب امسال رکورد تولید و خرید گندم را در طول تمام سال‌های گذشته خواهیم داشت.

نادری‌شهاب میزان تولید گندم را ‌۱۸ تا ‌۲۰‌درصد بیش از پیش‌بینی خرید یعنی ۱۱میلیون و ‌۵۰۰‌هزار تن عنوان کرد. وی اظهار کرد: بر‌اساس برآوردهای امسال نیاز گندم کشور ۱۱میلیون و ‌۲۵۰‌هزار تن است که خرید پیش‌بینی شده ‌۲۵۰‌هزار تن بیش از این رقم است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ‌۳۰۰‌هزار تنی کلزا در سال ۸۵، این رقم را ‌۴۰ تا ‌۴۵‌درصد بیش از تولید سال گذشته دانست.

به گفته وی، همچنین امسال برآورد خرید ذرت، ‌۷/۲‌میلیون تن است که احتمال تحقق آن زیاد است. نادری‌شهاب با‌ اشاره به افزایش ‌۲۰‌درصدی سطح زیر‌کشت چغندر در سال ۸۵ گفت: انتظار داریم تولید این محصول نیز ‌۲۰ تا ‌۲۵‌درصد افزایش داشته باشد.