شرکت برق محکوم به پرداخت حق مالکانه شد

گروه حوادث- حق مالکانه زمین‌هایی که دکل برق فشار قوی در آنها نصب می‌شود، باید پرداخت شود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری این تصمیم را به دنبال شکایت شرکت توزیع برق منطقه قم گرفت. عکس تزئینی است

در این شکایت شرکت توزیع برق منطقه شهرستان قم خواستار ابطال تبصره ۲ مصوبه شماره ۳۶۱۶۴ روز بیست و ششم بهمن‌ماه سال ۸۱ هیات وزیران شده بود.

براساس این درخواست، در صورت تایید شکایت شرکت برق منطقه قم این شرکت مجاز بود بدون پرداخت وجهی در ازای نصب دکل‌های فشار قوی، اقدام به این کار در زمین‌هایی که موردنظرش بود، بکند.

این درخواست در حالی مطرح شد که براساس مصوبه هیات وزیران شرکت برق موظف شده بود به هنگام تصمیم‌گیری برای نصب دکل‌های فشار قوی خود در زمین‌هایی که مالک خصوصی دارند، ابتدا باید آن زمین‌ها را با قیمت کارشناسی خریداری می‌کرد و بعد به نصب دکل می‌پرداخت.

به دنبال صدور رای‌های متفاوت در شعبه‌های مختلف دیوان، هیات عمومی دیوان عدالت اداری کشور برای تصمیم‌گیری واحد در این باره تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که چندین ساعت به طول انجامید. قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری به بحث درباره درخواست شرکت برق منطقه شهرستان قم پرداختند.

آنان این درخواست را که زمین‌هایی که دکل‌های فشار قوی روی آن نصب می‌شود و تاسیسات برق از آن می‌گذرد به صورت مجانی در اختیار شرکت برق قرار گیرد، رد کردند.

براساس این رای که از این پس لازم‌الاتباع برای کلیه شعبه‌های دیوان عدالت اداری محسوب می‌شود، طبق تبصره ۲ بند ج ماده دوم مصوبه شماره ۳۶۱۶۴ که در تاریخ ۲۶بهمن‌ماه سال ۸۱ به تصویب هیات وزیران رسیده است، باید حق قانونی صاحبان املاک به صورت کامل از سوی شرکت برق پرداخت شود.