کیف و کوله نامناسب به دانش‌آموزان آسیب می‌رساند

پزشکان معتقدند که استفاده مداوم و مستمر دانش‌آموزان از کیف و کوله پشتی نامناسب برای حمل کتاب و نوشت‌افزار، آسیب‌های جدی به جسم و روح وارد می‌کند. اگرچه هنوز آماری از آسیب‌دیدگی دانش‌آموزان در این زمینه وجود ندارد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که استفاده از کیف و کوله‌پشتی نامناسب، مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌کند.

شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها، وزن اضافی کوله‌پشتی، خستگی زودرس، مشکلات مزمن در ناحیه دست، کتف، گردن و حتی سر است. این عوامل نه تنها در افت تحصیلی و نحوه یادگیری دانش‌آموزان اثر سوء بر جای می‌گذارد، بلکه از نظر جسمی و قامتی، زیان‌های غیرقابل جبرانی به همراه دارد. وزن کیف مدرسه و محتویات آن باید حداکثر ۵ تا ۱۰درصد وزن دانش‌آموزان باشد در حالی که برخی دانش‌آموزان کوله‌ها و کیف‌های حدود ۱۴درصد وزن خود را حمل می‌کنند که آسیب‌های جدی جسمی به همراه دارد. اشیای حجیم در صورت الزام باید طوری در کیف جاسازی شود که به پشت و کمر دانش‌آموزان آسیب نرساند. چنانچه از کوله‌پشتی به عنوان کیف استفاده می‌شود، باید دو بند برای شانه و یک بند برای بسته شدن دور کمر داشته باشد.

کوله‌هایی که در محل بند شانه‌ها دارای بالشتک است، مناسب‌تر از دیگر کوله‌ها هستند. باید فقط وسایل و کتاب ضروری در کیف دانش‌آموز قرار گیرد و کیف‌های دارای یک بند به طور متناوب روی هر دو شانه جابه‌جا و یا توسط هر دو دست حمل شود.حتما دو بند کوله‌پشتی باید روی دو شانه دانش‌آموز قرار گیرد و سپس بند دور کمر او بسته شود.بندها باید متناسب با بدن دانش‌آموز تنظیم شود، به گونه‌ای که دقیقا کوله در ناحیه پشت قرار گیرد و خیلی سخت یا شل نباشد. انتهای کوله‌پشتی نباید بیش از ده‌سانتی‌متر پایین‌تر از خط کمر دانش‌آموز قرار گیرد، دو بند شانه‌ها باید طوری تنظیم شود که کوله دقیقا در ناحیه پشت قرار گیرد، در غیر این صورت موجب متمایل شدن بدن به سمت جلو و به هم خوردن تعادل دانش‌آموز می‌شود.