دنیای اقتصاد- ساعت ۱۶:۲۲ دیروز، زلزله‌ای به قدرت ۱/۶ ریشتر شهرهای کاکی، خورموج و شنبه را که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارند، لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشور مرکز این زلزله را در ۱۶ کیلومتری کاکی، ۲۷ کیلومتری خورموج در استان بوشهر اعلام کرد. این زلزله در شهرستان دشتی حداقل ۳۰ پس‌لرزه داشت. تا لحظه تنظیم خبر رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کشته شدن ۳۱ نفر و استاندار بوشهر از مجروح شدن بیش از ۸۰۰ تن خبر دادند. رویداد

وقوع زلزله شدید در بوشهر و فارس

دست کم ۳۱ تن از ساکنان مناطق زلزله زده جان باختند

دنیای اقتصاد- اهالی جنوبی کشور روز پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشتند چنانکه دیروز در اولین واقعه در یکی از شهرستان‌های بوشهر زلزله شدیدی به وقوع پیوست. شدت این زلزله به حدی بود که شهرستان فراشبند در استان فارس را نیز لرزاند. در این بین، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در نخستین اظهار نظرش در این خصوص گفت: در ساعت ۱۶:۲۲ عصر دیروز زلزله‌ای به بزرگی ۱/۶ ریشتر منطقه «کاکی» در بوشهر را لرزاند. محمود مظفر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در پی وقوع این زمین‌لرزه، چهار تیم ارزیاب شامل ۲۰ امدادگر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.

آن‌چنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است فاصله تقریبا صد کیلومتری میان کانون زلزله با نیروگاه اتمی بوشهر وجود داشته است اما وضعیت این نیروگاه پس از وقوع زلزله عادی اعلام شده است. افزون بر این، ارزیابی‌های اولیه حکایت از ترک خوردگی تعدادی از منازل مسکونی در این منطقه داشتند.

در پی این زمین لرزه کوه‌های «مند» و «دیرمی» در اطراف شهرستان‌های «کاکی» و «دشتی» نیز ریزش شدید داشته و گرد و خاک زیادی در اطراف آنها پدید آمد. این زلزله در شهرستان دشتی حداقل ۳۰ پس‌لرزه داشت که در پی امدادرسانی‌های صورت گرفته تا عصر روز گذشته اجساد ۳۱ تن از زیر آوار بیرون کشیده شد.

همچنین برخی مراکز زلزله‌نگاری شدت زلزله در «کاکی» را ۲/۶ و ۳/۶ ریشتر اعلام کردند. این شهر با ۱۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان دشتی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است. بر اساس این گزارش پس از زلزله اول، پس لرزه‌های شدیدی هم به قدرت ۳/۵ و ۸/۴ ریشتر ثبت شدند. با این وجود پس‌لرزه‌ها به این دو مورد محدود نماند تا جایی که تا غروب سه‌شنبه بیش از ۱۵ پس‌لرزه بالای ۴ ریشتر در این منطقه رخ دادند.

در این بین در شهرستان «خورموج» واقع در بوشهر نیز زلزله‌ای به قدرت ۲/۴ ریشتر به وقوع پیوست. در توضیح واقعه‌ای دیگر نیز حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خبر داد که زلزله‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر منطقه «فسا» در استان فارس را لرزانده است.