با افتتاح خط لوله ۳۲ اینچ نکا ـ ساری، ظرفیت انتقال نفت فاز اول سواپ، تا آخر این هفته به ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، سیدمحمود امام‌زاده، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با اعلام این خبر تشریح کرد: فاز اول سواپ تا به حال قدرت انتقال متوسط ۱۲۵هزار بشکه در روز از طریق خط لوله ۱۶ اینچ را داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: بهره‌برداری از این ظرفیت به فعالیت چهار الکتروپمپ نیاز دارد که در حال حاضر تعداد الکتروپمپ‌های فعال در تلمبه خانه‌های این خط دو عدد است و نصب سومین پمپاژ نیز در چند روز آینده امکان‌پذیر خواهد بود.

امام‌زاده در ادامه در تشریح وظایف این شرکت، به انتقال نفت خام از میادین اهواز، مارون، گچساران، آغاجری، نفت‌شهر، سرکان مالکو به اضافه بندر نکا و ری به عنوان سواپ به پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز، کرمانشاه، اراک و شیراز اشاره کرد و اظهار کرد: انتقال نفت خام به میزان ۵۲میلیارد تن کیلومتر در سال‌جاری بوده که نسبت به سال گذشته دودرصد افزایش داشته است. وی پروژه‌های انجام شده در خصوص افزایش پایداری خطوط لوله را شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آنها و تغییر مسیر این خطوط از محل‌های ریسک‌پذیر از قبیل شهرها یا مکان‌هایی که امکان ریزش یا سیل در آنها باشد، عنوان کرد.

او در ادامه، قسمت عمده واردات بنزین را از بنادر ماهشهر و بندرعباس عنوان کرد و گفت: در مقابل مشکلات انتقال از بنادر ماهشهر و بندرعباس، انتقال مقدار کمی ‌بنزین که از بنادر نکا و نوشهر صورت می‌گیرد، مشکل خاصی ندارد، چراکه بنزین در همان محل توزیع می‌شود، در حالی که بنزین واردشده در جنوب، باید تا تهران مسافت زیادی را طی کند. وی افزود: متوسط انتقال بنزین در سال ۸۵ کمتر از ۳۰میلیون لیتر و به طور عمده، از بندرعباس بوده که به علت این افزایش حجم برای بالا بردن قدرت انتقال خطوط لوله از تزریق مواد روان‌کننده در فاصله تلمبه‌خانه‌های بندرعباس تا رفسنجان و به‌کارگیری لوپ در خط لوله رفسنجان تا اصفهان استفاده کردیم که این عمل قدرت انتقال را به متوسط ۲۳۲هزار بشکه با توجه به ظرفیت ۳۰۰هزار بشکه در روز این خطوط رساند و درواقع افزایش ۱۵درصدی انتقال بنزین نسبت به قبل ایجاد شد.