تابلوی «فریاد» پیدا شد

مهرداد گوران- تابلو‌های «فریاد» و «مدونا» از شاهکار‌های ادوارد مونش، روز پنج‌شنبه گذشته پس از دو سال ناپدیدی، پیدا شدند. روز بیست و دوم ماه اوت سال ۲۰۰۴ بدترین روز برای آثار ادوارد مونش، نقاش بزرگ نروژی بود. در آن روز تابلوی مشهور «فریاد» که جنبش اکسپرسیونیسم با آن آغاز شده و تابلوی دیگری به نام «مدونا» در موزه اسلو به سرقت رفت. دو مرد مسلح با تهدید کارمندان موزه، موفق شدند این تابلو‌ها را بدزدند. آنها این موزه را چنان بی‌اعتبار کردند که رسما تعطیل شد.

از آن پس پلیس نروژ به تعقیب سارقان پرداخت. دادگاهی در اسلو نیز شش متهم اصلی این سرقت را که عمدتا از کارمندان موزه بودند مجرم شناخت و سه نفر از آنها را به ۴ تا ۸سال زندان محکوم کرد. جست‌وجوی پلیس همچنان ادامه داشت و یک جایزه قابل‌توجه هم برای کشف آثار مسروقه در نظر گرفته شد، اما تا روز پنج‌شنبه گذشته، هیچ ردی از این تابلو‌ها به دست نیامد. رییس پلیس اسلو کشف این دو تابلو را که قیمت آنها حدود ۱۹میلیون دلار تخمین زده شده به عنوان یک پیروزی بزرگ ارزیابی کرده و گفته است: ما کاملا مطمئن هستیم که اینها همان آثار اصلی هستند و خسارت‌هایی هم که دیده‌اند بسیار کمتر از آن چیزی است که نگرانش بوده‌ایم.

این تابلو‌ها در تمام دو سال گذشته، زیر ذره‌بین کارشناسان هنری خانه‌های حراج قرار داشتند و به هیچ‌وجه امکان

خرید و فروش آنها وجود نداشت. لابد سارقان هم به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری آنها فقط مایه ترس و اضطراب است، ضمن اینکه تابلوی «فریاد» نماد وحشت و ترس است و احتمالا ناخودآگاه این حس را به سارقان منتقل کرده است! پلیس نروژ هنوز جزئیات این کشف را اعلام نکرده، اما گزارش رویتر حاکی از آن است که سارقان پیشا‌پیش در فهرست چند متهم اصلی قرار داشته‌اند، ضمن اینکه عکس‌های نه چندان واضح آنها به هنگام سرقت تابلو‌ها، در دسترس پلیس بوده است.

از تابلوی «فریاد» چند نسخه ارژینال وجود دارد. مونش این تابلو‌ را در سال ۱۸۹۳ خلق کرد. مهم‌ترین اثر هنری او نیز همین تابلو است، اگرچه آثار مونش هریک جایگاهی مهم در هنر مدرن دارند.