هیاهو بر سر توقیف بازی قدیمی به خاطر فروش بیشتر

محمد تاجیک ـ خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها که خبر توقف فیلم گرگ و میش را با آب و تاب فراوانی منتشر کرده بود خود این فیلم را مدتی قبل‌تر دیده بود. او معتقد بود که فیلم «گرگ و میش» فیلم ضعیفی است و کپی مضحکی از فیلم‌های چون «خیلی دور خیلی نزدیک» و «یک تکه نان» است.

این خبرنگار با این سوال دوستانش مواجه شده بود که چرا با انتشار اینگونه اخبار به طور غیرمستقیم به تبلیغ این فیلم می‌پردازد. سوءاستفاده برای تبلیغ

در روزهای اخیر دو فیلم‌«گرگ و میش» و «سرود تولد» با مشکلات کوچکی در زمینه اکران خود مواجه‌ شده‌اند که با سعه صدر دست‌اندرکاران این فیلم‌ها به راحتی مشکلات این فیلم‌ها حل می‌شد. چنانچه که فیلم سرود تولد با هوشمندی تهیه کننده آن توانست به اکران خود ادامه دهد، ولی به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران فیلم گرگ و میش، قصد دارند با سوءاستفاده از خبر توقف نمایش فیلم برای فیلم خود تبلیغات خوبی را فراهم آورند. این در حالی است که تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینمای ایران، همواره در چنین مواقعی سعی در انعکاس اخبار کمتری در این زمینه دارند چون مطمئن هستند که رسانه‌ها و مطبوعات با هوشمندی که دارند متوجه تله تبلیغاتی آنها خواهند شد و هم حساسیت‌ها نسبت به فیلم از سوی مراکزی خاص افزایش خواهد یافت.

سرباز‌های جمعه

به گزارش خبرگزاری هنر، در سال‌های اخیر فیلم‌هایی چون «سربازهای جمعه»، «بچه‌های بد»، «هشت‌پا»، «خانه‌ای روی آب» در هنگام اکران با مشکلاتی مواجه شدند، واکنش دست‌اندرکاران این فیلم‌ها به این مشکلات این شائبه را دامن زد که تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها قصد بهره‌برداری تبلیغاتی از این موضوع دارند.

سربازهای جمعه فیلمی که در زمان اکران خود با واکنش نه چندان مثبت منتقدان و مردم مواجه شد در زمان تصدی حیدریان بر معاونت سینمایی، اکران آن به مدت یک هفته به تعویق افتاد، اگرچه برخی معتقد بودند که تهیه‌کنندگان این فیلم، با استفاده از این فضا قصد تبلیغ برای این فیلم را دارند. ولی هدایت فیلم که از تهیه‌کنندگان قدیمی و حرفه‌ای سینمای ایران است با سیاست خاصی، از انتشار اخبار حساسیت برانگیز جلوگیری کرد و سربازهای جمعه پس از یک هفته اکران شد.

بچه‌های بد

در زمان اکران فیلم «بچه‌های بد» که به ناگاه از پرده سینماها برداشته شد و تهیه‌کنندگان فیلم به شدت به این موضوع دامن زدند، برخی منتقدان نیز با اشاره به شکست تجاری این فیلم، به سینماگران ایرانی یادآوری می‌کردند که دیگر خبر توقف یا توقیف یک فیلم در ایجاد استقبال مردم و فروش آن تاثیری ندارد.پیش از آن و در سال‌های میانی دهه هفتاد، استقبال از اکران فیلم‌های توقیف شده‌ای مانند آدم برفی و دیدار، برخی سینماگران را به این نتیجه رسانده بود که خبرسازی و ایجاد فضای رسانه‌ای در زمینه توقیف یک فیلم،‌ در افزایش مخاطبان یک فیلم تاثیر بسیاری خواهد داشت.

فیلم خوب بسازید

اما بعدها منتقدان با یادآوری شکست فیلم‌هایی چون سربازهای جمعه، بچه‌های بد، هشت‌پا، خانه‌ای روی آب در هنگام اکران آن به سینماگران ایرانی یادآوری می‌کردند که مردم تنها از فیلم خوب استقبال می‌کنند و حاشیه‌سازی و جنجال بر سر توقیف یک فیلم تاثیری در فروش آن ندارد و بهتر است به جای این کارها فیلم خوبی بسازند.

رویای خیس آماده جایگزینی گرگ و میش

پوران درخشنده کارگران و دست‌اندرکاران فیلم «رویای خیس» برای جایگزینی این فیلم در جدول اکران به جای فیلم «گرگ و میش» اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایرانیوز، پس از مشکل پیش آمده برای نمایش عمومی «گرگ و میش» ساخته قاسم جعفری، سازندگان رویای خیس آمادگی خود را برای نمایش فیلم به جای اثر یاد شده، اعلام کردند.

«گرگ و میش» به دلیل تخلف سازندگان آن و ارائه کپی که مجوز نمایش عمومی نداشت در آستانه اکران، باز ماند. «رویای خیس» دیگر فیلم در نوبت اکران، پیش‌تر پروانه نمایش دریافت کرده بود، اما زمان مناسبی برای اکران در اختیار نداشت.

درخشنده پس از «شمعی در باد» که به موضوع اعتیاد مدرن جوانان در جامعه اختصاص داشت، در رویای خیس مشکلات نوجوانان در ایام بلوغ را نشان می‌دهد.

«رویای خیس» داستان زندگی آرش، پسر شانزده‌ ساله‌ای است که در اوج دوران بلوغ با جدایی پدر و مادر روبه‌رو شده است و زندگی جداگانه با آنها را تجربه می‌کند.

«فرامرز قریبیان»، «همایون ارشادی» و «مجید مشیری» از بازیگران این فیلم هستند.

«رویای خیس» درخشنده که با استقبال مخاطبان در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر رو‌به‌رو شد، پس از این رویداد هنری دچار تغییرات عمده‌ای شد.

عذرخواهی پخش‌کننده گرگ و میش

از سـویــی دیـگـر، سـید احمد میکائیل‌زاده، مدیر روابط عمومی این معاونت براساس خبری که خبرگزاری هنر منتشر کرده، در خصوص فیلم «سرود تولد» به کارگردانی علی قوی‌تن گفته است: «این فیلم هیچ مشکلی ندارد و نمایش همچنان ادامه دارد و با مشکل مواجه نشده است.»

میکائیل‌زاده در مورد فیلم «گرگ و میش» که پس از دریافت پروانه نمایش اجازه نمایش عمومی پیدا نکرد، می‌گوید: کارگردان این فیلم پس از دریافت پروانه نمایش، دو کلیپ به فیلم اضافه کرده بود و البته این کار بدون اطلاع شورای پروانه نمایش و آقای اربابی بود و ۴۰نسخه هم از فیلم کپی تهیه کرده بودند، ضمن اینکه ارشاد برای اکران این فیلم تمام مساعدت‌های لازم را انجام داده بود، با این حال پخش‌کننده فیلم از ارشاد به خاطر حرف‌های کارگردان فیلم غذرخواهی کرد و گفت: به این خاطر ۵ نسخه فیلم را در اختیار شورا قرار دادند ارزیابی دوباره انجام شود و شورا در این نسخه‌ها بخش‌هایی را که اضافه شده می‌بینند و اگر دوباره پروانه نمایش صادر شود، از این هفته دوباره اکران می‌شود.