بازار هنر
«علامتدلار» اندیوارهول، ۵/۴میلیون دلار
مهرداد گوران- نام اندیوارهول (۱۹۸۷-۱۹۲۸) با «هنر تجاری» آمیخته است. او هنرمندی بود که به امور روزمره زندگی بشر و نقش فناوری و تبلیغات در دنیای معاصر پرداخت و به قول خودش «فرمهای هنری را از درون پدیدههای جدید همچون مد، آگهیهای بازرگانی و باز تولید نشانههای اقتصادی» خلق کرد. بنابراین اگر میشنویم و میخوانیم که یک اثر باز تولیدی او، یعنی «علامت دلار» به ارزش ۴میلیون و ۵۰۳هزار و ۹۱۲دلار در یک مزایده نفسگیر خریداری شده، چندان نباید تعجب کرد. آثاری که وارهول از خود به جا گذاشته، همه قیمتهای استثنایی دارند و گفته میشود که ارزش تجاری مجموعه آثار او فراتر از ۲میلیارد دلار است. برخی آثار او را مانند: «اسکناس یکدلاری» خیلی ساده و با استفاده از تکنیک دخل و تصرف و چاپ مجدد به وجود آمدهاند، اما نگاهی انتقادی و هنری پشتسر آنها است که در واقع نمایانگر «کنش بازتولید» در عصر حاضر است، همان مفهومی که در دهههای آغازین قرن بیستم از جهان فلسفه هم سر درآورد و مورد توجه فیلسوفانی همچون والتر بنیامین قرار گرفت.
از نظر وارهول، آنچه اهمیت دارد و نقطه کانونی هنر معاصر میتواند باشد، رویکردی طنزآمیز به امور و فرآیند جدی و سرسختانه تولید است، هر محصولی که تولید میشود و بلافاصله جای خود را به محصولی دیگر میدهد، بیش از آنکه ماندگار باشد، تابع «جریان و زمان رقابت» است که اغلب خیلی زود سپری میشود.
وارهول به این نکته بنیادی، توجهی فلسفی و هنری نشان داد و آن را به دستمایه کار خود تبدیل کرد. اورا مهمترین چهره جریان POPART میدانند و به راستی که چنین است.
وارهول در دهه ۱۹۸۰ به سینما و تلویزیون نیز روی آورد و قصد داشت که طرحهای ذهنی خود را از طریق این رسانهها هم به نمایش بگذارد. او گفته است: «من هیچ وقت مطالعه نمیکنم، فقط تصاویر را نگاه میکنم.» در این نقل قول معروف او هم، نکتهای طنزآمیز نهفته است، جریان تولید (صنعتی، هنری و...) در دوران معاصر چنان شتابزده و سریع است که ظاهرا فقط باید بدان نگریست چون فرصتی برای مطالعه دقیق، پیش نمیآید، اما فقط هنرمندی همچون اندی وارهول میتواند با «نگاه کردن» به آفرینش هنری دست یابد.
ارسال نظر