وزیر ورزش زیر تیغ استیضاح

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: قرعه نخستین استیضاح مجلس نهم به نام «محمد عباسی» وزیر ورزش و جوانان افتاد. طرح استیضاح وزیر ورزش با ۲۰ محور در جلسه علنی روز گذشته مجلس اعلام وصول شد. «نحوه عزل و نصب‌ها در وزارت ورزش»، «چگونگی تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به استان‌ها» و همچنین «انگیزه دخالت در امور فدراسیون‌ها و تغییرات غیراصولی آنها و استفاده از مسوولان تربیت بدنی در باشگاه‌‌های ورزشی» از جمله محورهای استیضاح است. بهروز نعمتی عضو هیات‌رییسه فراکسیون ورزش و جوانان مجلس و از طراحان اصلی استیضاح، گفت که طرح استیضاح با ۷۰ امضا تقدیم هیات‌رییسه شده است.

نیمه مردادماه سال گذشته بود که محمد عباسی به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان بر مسند وزارتخانه تازه تاسیس ورزش و جوانان تکیه زد. او که بعد از رای عدم‌اعتماد نمایندگان به حمید سجادی، نخستین وزیر پیشنهادی دولت به عنوان سرپرست معرفی شد، پس از مدتی با ۱۶۵ رای موافق، به عنوان وزیر انتخاب شد. حالا بعد از گذشت یک سال، عباسی با انبوهی از انتقادات رو‌به‌رو است، انتقاداتی که به اعتقاد نمایندگان مجلس بی‌پاسخ ماند و زمینه استیضاح وی را فراهم کرد.

قبل از عباسی، آخرین استیضاح مجلس مربوط به شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بوده است. او آبان ماه سال پیش به خاطر پرونده فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی به مجلس احضار شد، اما با حمایت بی‌سابقه علی لاریجانی رییس مجلس از معرکه استیضاح به سلامت عبور کرد.

۲۰ محور استیضاح

طرح استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول و با ۲۰ محور از سوی هیات‌رییسه مجلس قرائت شد. محورهایی به شرح زیر:

۱- نحوه عزل و نصب‌ها، چگونگی انتقال افراد از سایر دستگاه‌ها به وزارتخانه.

۲- چگونگی تخصیص یک درصد اعتبار دستگاه‌ها به استان‌ها.

۳- انگیزه دخالت در امور فدراسیون‌ها و تغییرات غیراصولی آنها از جمله قایقرانی و شنا و استفاده از مسوولان تربیت بدنی در باشگاه‌‌های ورزشی و تحمیل به مسوولان فدراسیون‌ها.

۴- میزان کمک به باشگاه‌های حرفه‌ای برابر ماده ۱۳ برنامه

۵- نحوه اجرای احکام برنامه پنجم در امر ورزش و جوانان.

۶- علت مسافرت‌های غیر ضروری به خارج و داخل و چگونگی اجرای همایش‌ها، سمینار‌ها و کنگره‌ها.

۷- علت بی‌توجهی به ورزش جانبازان و معلولین.

۸- علت بی‌توجهی به مسائل جوانان و نوجوانان به طوری که مسائل ورزشی بر دیگر امور جوانان سایه افکنده است.

۹- علت بی‌توجهی به مسائل فرهنگی ورزش.

۱۰- علت بی‌مهری نسبت به پیشکسوتان و قهرمانان ورزش و عدم‌پرداخت هزینه اعزام به مسابقات بین‌المللی و رشته‌های رزمی.

۱۱- انگیزه حذف معاونت ورزش بانوان در استان‌ها و علت بی‌توجهی به امور ورزش بانوان.

۱۲- بی‌توجهی به ورزش و امور جوانان و نوجوانان روستایی، عشایری و مناطق محروم.

۱۳- تعطیلی امور ورزش کارکنان وزارتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های تابعه و عدم‌تخصیص مبلغی از یک درصد به دستگاه‌ها.

۱۴- عدم‌توجه به ورزش زورخانه‌ای به ویژه ناهماهنگی بین فدراسیون جهانی و داخلی.

۱۵- عدم‌اجرای بند (ل) ماده ۴۴ برنامه پنجم در رابطه با ایثارگران وزارتخانه‌ها.

۱۶- بی‌توجهی به حل مشکل پرسنل قراردادی.

۱۷- بی‌توجهی به اجرای مصوبات سفرهای ریاست‌جمهوری.

۱۸- تصرف زمین و املاک کشاورزان بدون تامین رضایت آنها.

۱۹- عدم‌حمایت از بخش خصوصی و علت دخالت در انتخابات فدراسیون‌ها به ویژه فدراسیون فوتبال.

۲۰- بی‌توجهی به ورزش‌های هماهنگی و زیرساخت‌های ورزشی.

عباسی: اگر ورزش مهم‌ترین مشکل کشور است...

در نخستین واکنش به اعلام وصول این طرح در مجلس، وزیر ورزش و امور جوانان گفت: اگر استیضاح باعث شود برخی ابهامات در ذهن‌ها رفع شود، کار مناسبی است.

محمد عباسی در گفت‌وگو با «ایرنا» در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: استیضاح به عنوان فرآیند قانونی در آیین‌نامه مجلس امری نامطلوب نیست و به معنای روشن شدن ابهامات است.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای نماینده مجلس بوده است، ادامه داد: اگر امروز ورزش، مهم‌ترین مشکل کشور است، بد نیست پیگیر شویم و بررسی شود که اگر نواقصی وجود دارد، رفع شود. وزیر ورزش و امور جوانان در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط ضعف مدیریت فوتبال با موضوع استیضاح خود، تصریح کرد: این موضوع ربطی به فوتبال ندارد؛ چرا که امضاها برای طرح استیضاح مربوط به گذشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه وزارت ورزش درباره وضعیت کنونی فوتبال هیچ اظهارنظری نکرده است، گفت: قرار نیست با همه این موفقیت‌های درخشان، به موضوعات جزئی بپردازیم؛ اما موافقم اگر جزئیات ابهام داشته باشد، پاسخ دهم.