مذاکره 1+5 درباره ایران در نیویورک

معاون جلیلی: ۱+۵ به پیشنهادهای ایران پاسخ دهد

دنیای اقتصاد - وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ قرار است امروز به اتفاق کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گردهم جمع شوند و روایت او از ملاقاتش با سعید جلیلی را شنیده و درباره احتمال برگزاری مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی چانه‌زنی کنند. این نشست در حالی برگزار خواهد شد که احتمال بررسی پیشنهاد ایران مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در ازای تعلیق تحریم‌های نفتی و بانکی ایران که از سوی مقام‌های ایرانی طرح شده وجود دارد. چه علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس گفته که در مذاکرات غیررسمی که بین دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ۱+۵ در استانبول ترکیه برگزار شد، پیشنهاد توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در ازای لغو تحریم‌ها ارائه شده است. همزمان علی باقری، معاون جلیلی هم در آستانه برگزاری نشست ۱+۵ از اعضای این گروه خواسته است که به پیشنهاد‌های ارائه شده ایران در نشست مسکو پاسخ دهند. مهم‌ترین پیشنهاد ایران بررسی توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ازای لغو تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی است؛ موضوعی که احمدی‌نژاد هم در دیدارهای خود در نیویورک به آن اشاره کرده است.

این تحولات در حالی به وقوع می‌پیوندد که وزرای خارجه سه کشور اروپایی در نامه‌ای به اشتون، خواستار افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شده اند. انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه خود از اشتون خواسته بودند تا تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی کنند و این در حالی بود که اعضای اتحادیه اروپا در نشست ماه اکتبر خود در بروکسل هم قرار است این موضوع را در دست بررسی قرار دهند. پیشنهاد مشخص این کشور‌ها که گفته می‌شود از سوی بریتانیا ارائه شده، تحریم‌های کشتیرانی و مسدود شدن کامل تبادلات مالی به بانک مرکزی ایران را شامل می‌شود.

گفت‌وگویی برای هدایت مذاکرات

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: وزرای گروه ۱+۵ در نظر دارند در این نشست بررسی کنند که چگونه می‌توانند گفت‌وگوها با ایران را به جلو هدایت کنند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم تایید کنیم که روز پنجشنبه نشست ۱+۵ در سطح مدیران سیاسی برگزار خواهد شد که این نشست پس از نشست ۱+۵ در سطح وزرا برگزار خواهد شد. این نشست روشی برای ۱+۵ است تا به مشورت بنشینند و جایگاه کنونی و اقداماتی که در گام‌های بعدی باید اتخاذ شود را بررسی کنند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: ما با شرکای ۱+۵ به منظور افزایش فشارها بر ایران همکاری می‌کنیم؛ اما همان طور که رییس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند، هنوز زمان برای دیپلماسی وجود دارد. به طور قطع هماهنگی چشمگیری میان اعضای گروه ۱+۵ در خصوص مساله ایران وجود دارد. این یک فرصت بسیار خوب است که اعضای این گروه با هم دیدار کنند.

پیشنهاد افزایش تحریم‌های اروپایی

در کنار این نشست؛ اما خبرگزاری فرانسه، به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره‌ یک پیشنهاد انگلیس برای تحریم علیه ایران هستند که ممنوعیت کشتیرانی و مسدود شدن کامل تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران را درخواست می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک دیپلمات اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اکثر دولت‌های عضو تا حد زیادی» از این پیشنهادها حمایت می‌کنند. منبع دیگری که او نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: این مذاکرات ادامه دارد و همچنان راه درازی باید طی شود.

بنابراین گزارش آنچه در حال حاضر تحت مذاکره قرار دارد پیشنهاد لندن برای تقویت تدابیر موجود در چهار حوزه مالی، تجاری، انرژی و حمل و نقل است؛ هلند نیز نظراتی مشابه را مطرح کرده است.

یک دیپلمات گفت که با این حال برخی دولت‌های اروپایی نظیر اسپانیا و سوئد نگران این موضوع هستند که این مسدود شدن معادل ممنوعیت تجارت است؛ اما خود ممنوعیت تجارت نیست. دانمارک و یونان نیز به عنوان کشورهای دارای کشتیرانی نگران پیشنهاد ممنوعیت بر کشتیرانی هستند.

وزیر امور خارجه آلمان هم در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک مدعی شد که «ایران از گفت‌وگوهای قبلی برای تعامل سازنده استفاده نکرده است.» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشریه دی ولت آلمان، گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان همچنین مدعی شد که فشار تحریم‌ها بر ایران ممکن است افزایش یابد.

درخواست ایران از ۱+۵

از سوی دیگر، ایران از شش قدرت جهانی خواسته است تا به پیشنهادش مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در قبال لغو تحریم‌ها پاسخ دهد. معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از گروه ۱+۵ خواست به پیشنهادهای ارائه شده ایران در مسکو پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی علی باقری گفت: پس از گفت و گوهای مسکو، دکتر جلیلی در نامه‌ای به خانم اشتون با اشاره به تاکید ملت ایران بر دفاع از حقوق خود هشدار داد که دچار اشتباه محاسباتی نشوند. از این رو با توجه به منطق روشن این پیشنهادها، اکنون نوبت ۱+۵ است که به این پیشنهادها پاسخ دهد.

وی با یادآوری گفت‌وگوی هفته گذشته سعید جلیلی با کاترین اشتون در استانبول خاطرنشان کرد: در این دیدار با تاکید بر مفاد پیشنهادهای مسکو و تاکید ملت ایران بر حقوق هسته‌ای خود، از خانم اشتون پاسخ پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مطالبه شد.

رایزنی صالحی با وزیر خارجه آلمان

در کنار این پیشنهادها، اما وزرای امور خارجه ایران و آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده و بر ضرورت تلاش در جهت حل و فصل مسائل از جمله موضوع هسته‌ای از طریق گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک در فضایی آرام و سازنده

تاکید کردند. به گزارش ایسنا، صالحی در این دیدار با اشاره به دیدگاه‌های کشورمان در ارتباط با موضوع هسته‌ای، حسن نیت، اعتمادسازی متقابل و احترام به حقوق طرفین را در بستر یک مذاکره سازنده و با خواسته‌های شفاف را راه‌حل برون‌رفت از مساله هسته‌ای دانست. گیدو وستروله نیز اظهار کرد: دولت برلین همواره بر ضرورت حل این مساله از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرده است. وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: مواضع دولت آلمان در قبال جمهوری اسلامی تنها از طریق مقامات رسمی این کشور بیان می‌شود.