سخنگوی اقتصادی دولت طرح یارانه ارزی را تکذیب کرد

دنیای‌اقتصاد- به دنبال انتشار اخباری درخصوص تصمیم دولت برای تخصیص یارانه به خانوارها از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با بازار آزاد، روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت با تکذیب این خبر اعلام کرد که چنین طرحی در دستور کار دولت قرار ندارد. در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش سه برابری یارانه خانوار از محل اختلاف قیمت ارز اعلام شد که با موجی از انتقادات نمایندگان مجلس همراه بود. طرحی که به اعتقاد نمایندگان علاوه بر نداشتن پشتوانه قانونی، به رشد قابل توجه نرخ تورم منجر خواهد شد. اما این انتقادات در حالی مطرح می‌شد که دولت در برابر آن موضع خاصی نگرفته و تقریبا سکوت اختیار کرده بود.

تنها وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور تلویحی، نفس وجود چنین سناریویی در میان ایده‌های بررسی شده در دولت را تایید کرد و گفت: «طرح‌ها و سناریوهای مختلفی در دولت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح است که این موضوع هم یکی از این سناریوها است؛ ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی و تصویب نرسیده است.»

اما روز گذشته «شمس‌الدین حسینی» موضع رسمی دولت در این خصوص را اعلام و به طور قاطعانه اجرای چنین طرحی را رد کرد.

بر اساس گزارش ایلنا و ایرنا، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به ابهامات موجود برای اجرای طرح یارانه ارزی، گفت: دولت تصمیمی برای اجرای چنین طرحی ندارد. بر اساس قانون، دولت اجازه ندارد از محل فروش ارز یارانه‌ها را پرداخت کند و چنین کاری را انجام نمی‌دهد، چرا که ارز برای دولت نیست و باید به خزانه واریز شود.

در همین راستا وی بار دیگر اعلام کرد که دولت فعلا برنامه‌ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

برای بررسی عملکرد بازار مبادلات ارزی نباید زود قضاوت کرد

سخنگوی اقتصادی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش، به عملکرد بازار مبادلات ارزی اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته، عرضه ارز در این بازار به صورت گسترده انجام ولی معاملات صورت گرفته خیلی پایین بوده است که نشان می‌دهد این بازار پتانسیل زیادی برای پوشش نیازها دارد.

حسینی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از عملکرد بازار مبادلات ارزی چیست؟ گفت: برای بررسی عملکرد آن نباید عجله کنیم، چرا که این بازار روزهای ابتدایی فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. این بازار روزهای آغازین خود را پشت سر می‌گذارد و روز اول با وجود اینکه میزان زیادی ارز از سوی بانک مرکزی به این بازار ارائه شد، برای این ارز‌ها مشتری نداشتیم.

به گفته وی؛ مبادلات ارزی کاملا شفاف و در معرض دید همگان است و این بازار به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. وی در خصوص تلاطم قیمت ارز نیز توضیح داد: به نظر می‌رسد برخی معاملات انجام شده در بازار ارز صوری باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید بررسی کنیم که چگونه است که بانک مرکزی ارزهای صندوق توسعه ملی و سهم نفت را نمی‌تواند به قیمت دو هزار و ۴۰۴ تومان بفروشد اما در جای دیگر این ارز با قیمتی بیشتر معامله می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو، تصریح کرد: این اولویت‌ها روشن است و بیشتر شامل مواد غذایی، دارو و نیازهای پایه مردم است که همگی با ارز مرجع تامین می‌شوند.