دبیرکل سازمان ملل و دستیار وزیر دفاع اسرائیل مقام‌هایی هستند که اظهارات تازه‌ای را درباره چگونگی توقف برنامه هسته‌ای ایران بیان و البته تاکید کرده اند که نباید از گزینه نظامی استفاده کرد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بخشی از جامعه اسرائیل و مقامات آن از جمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع آن مدعی هستند تنها راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به‌عنوان یک تهدید استفاده از گزینه نظامی است. با این حال ظاهرا درباره چگونگی این مقابله یا پروسه زمانی آن بین اسرائیل و ایالات متحده توافق نظر وجود ندارد. اسرائیل ادعای قریب‌الوقوع بودن دسترسی ایران به سلاح اتمی را دارد.

در همین باره، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی، توسل به نیروی نظامی برای حل موضوع هسته‌ای ایران را غیرقابل قبول دانسته و در عین حال تاکید کرده است که عدم اجازه ایران به بازرسان آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ریشه موضوعاتی است که او بحران نامیده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل گفت که متوسل شدن به نیروی نظامی برای حل موضوع پرونده هسته‌ای ایران «غیرقابل قبول» است، چه این حمله با برچسب «حمله» انجام گیرد چه تحت عنوان «ضدحمله». وی همچنین از «لفاظی‌های شدیداللحنی» که در این مورد انجام شده، ابراز نگرانی کرده است.

جنگ قریب‌الوقوعی در کار نیست

در همین حال دستیار ارشد وزیردفاع اسرائیل در اظهاراتی درباره تعطیلات آرام یهودیان در سال نوی یهودی،‌ قریب‌الوقوع بودن اقدام نظامی علیه ایران را رد کرد.

به گزارش فارس، «عاموس گیلعاد» دستیار ارشد «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به سوالی که در مصاحبه تلویزیونی او با شبکه دو تلویزیون اسرائیل مطرح شد،‌ مبنی بر اینکه آیا تعطیلات یهودیان که از روز یکشنبه شروع شده و در تاریخ ۹ اکتبر (۱۸مهر) به پایان می‌رسد،‌ از لحاظ اتخاذ هرگونه ابتکار عملی از سوی اسرائیل، آرام سپری خواهد شد یا خیر، در اظهاراتی این‌طور اشاره کرد که در هفته‌های آتی هیچ اقدام نظامی یک جانبه‌ای علیه ایران عملی نخواهد شد. گیلعاد اعلام کرد که فشارهای بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را تحت نظارت در آورده است.