فرمانده سپاه: ایران حمله پیش‌دستانه نمی‌کند
عکس: ایسنا، منا هوبه‌فکر

فرمانده کل سپاه با اشاره به تهدیدات اسرائیل:
ایران حمله پیش دستانه نمی‌کند
اگر سازمان‌های بین‌المللی جلوی اسرائیل را نگیرند، در تعهدات هسته‌ای خود تجدیدنظر می‌کنیم
دنیای اقتصاد- نشست خبری فرمانده کل سپاه فرصت مناسبی بود تا بالاترین رده سپاهی کشور پاسخ تهدیدات اخیر اسرائیل را بدهد، آن هم پس از افزایش این تهدیدهای لفظی به ویژه از سوی وزیر دفاع و نخست‌وزیر این رژیم. بر همین اساس هم نشست خبری سردار جعفری به طور بسیار مفصل برگزار شد.
نشستی با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی که در آن درباره موضوعات بسیاری پرسش و پاسخ شد که غالب آنها به بحث تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران ختم می‌شد. البته ادعای دخالت ایران در سوریه و حضور سپاه قدس در این کشور، موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری و حتی التهابات ارزی هم از سوالاتی بود که فرمانده سپاه به آنها جواب داد. اما درباره تهدیدات روزافزون اسرائیل سردار محمدعلی جعفری ضمن تاکید بر افزایش توان دفاعی سپاه تاکید کرد که این تهدیدات جنگ روانی است و به دلیل هراس اسرائیل از آینده و مشکلاتی که آمریکا با آن روبه‌رو است، بعید است که به انجام برسد.
او در عین حال خاطرنشان کرد که توان نظامی ایران حتی در تولید موشک‌ها، دفاعی است و به همین دلیل هم ایران هرگز حمله پیش دستانه علیه اسرائیل صورت نمی‌دهد. البته او با برشمردن توانمندی‌های دفاعی کشور، قدرت ایران را در ازای حمله احتمالی به ایران به رخ اسرائیل کشید. با این حال فرمانده کل سپاه این نکته را هم خاطرنشان کرد که اگر جامعه بین‌الملل نتواند جلوی اسرائیل را بگیرد، ایران هم در تعهداتش درباره استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد. هرچند که او در پاسخ به این که آیا منظورش از تجدید نظر خروج ایران از معاهده ان.پی.تی خواهد بود، پاسخ روشنی نداد؛ سردار جعفری در عین حال تاکید کرد که ایران حتی در صورت داشتن بمب اتم، استفاده از آن را حرام می‌داند.
پایگاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های سپاه
به گزارش ایسنا، سردار محمدعلی جعفری در نشست خبری صبح دیروز خود گفت: امیدوارم تهدیدها علیه انقلاب اسلامی که بیشتر جنگ‌های نرم و نیمه‌سخت است و سپاه آمادگی مقابله با آنها را دارد، به وقوع نپیوندد و دشمنان هم از آمادگی سپاه اطلاع دارند و این مهم‌ترین عامل بازدارنده برای آنها است.
او افزود: رژیم صهیونیستی به شدت از آینده نگرانی دارد و تلاش می‌کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران همراه کند. برآورد ما این است که در این کار موفق نمی‌شود و عاقبت این امر نیز کاملا مشخص است. آمریکا آسیب‌پذیری بالایی دارد و نیروگاه و پایگاه‌های آن در تیررس توان موشکی سپاه است.
ایران حمله پیش‌دستانه نمی‌کند
فرمانده کل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه المنار درباره اینکه «با توجه به تهدیدات اسرائیل علیه ایران، آیا امکان تهاجم نظامی پیش‌دستانه از سوی ایران وجود دارد یا نه؟» تاکید کرد: پاسخ پرسش شما منفی است. ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به استمرار هر نوع جنگی دارد و عقبه‌ای که در جهان و به ویژه در میان مسلمانان برخوردار است، نیازی به اقدام پیش‌دستانه برای جلوگیری از حمله نظامی ندارد و اصلا آن را مجاز نمی‌دانیم.
سازمان‌های بین‌المللی جلوی اسرائیل را بگیرند
وی در پاسخ به پرسشی درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران گفت:‌ توان هسته‌ای ایران از نظر امنیتی در حد قابل قبولی است و چنین اقداماتی نمی‌تواند ضربه‌ چندانی به آن بزند. اما در صورتی که سازمان‌های بین‌المللی نتوانند جلوی چنین اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی را بگیرند، ایران نیز در تعهدات خود در این زمینه تجدیدنظر می‌کند و شرایط تغییر خواهد کرد.
فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تایمز که پرسید «آیا شما که می‌گویید در صورت حمله اسرائیل در تعهدات خود تجدیدنظر می‌کنید منظورتان خروج از ان.‌پی.‌تی است؟» گفت: این به آن معنا نیست که ما به سمت بمب هسته‌ای برویم. ما درباره حرام بودن بمب هسته‌ای حکم شرعی داریم و ایران خود را تابع احکام اسلام و قرآن می‌داند و حتی اگر آن را داشته باشد هم اجازه استفاده از آن را ندارد؛ چراکه استفاده از بمب هسته‌ای به مفهوم کشته شدن مردم بی‌گناه بی‌شماری است و ما هرگز به سمت بمب اتمی نخواهیم رفت. وی درباره امنیت تنگه هرمز در صورت اقدام نظامی علیه ایران نیز اظهار کرد: در صورتی که جنگی در خلیج فارس رخ دهد که یک طرف آن آمریکا و غرب باشد، طبیعی است که امنیت تنگه هرمز دچار مشکل می‌شود و این گذرگاه انرژی دچار خدشه خواهد شد.
پهپاد شاهد ۱۲۲ در حال تولید است
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره توان دفاعی سپاه و نیروهای مسلح ایران اظهار کرد: ما در عرصه‌های موشکی از توانمندی‌های بسیار بالایی برخورداریم و هر نوع توانمندی که در بحث موشکی مدنظر داشتیم، در برد مجاز یعنی زیر دو هزار کیلومتر دست یافته‌ایم. پروژه هواپیمای بدون سرنشین شاهد 122 با قابلیت مداوم‌پروازی 24 ساعته و قابلیت شناسایی و ماموریت رزمی به نتیجه رسیده است و در خط تولید است و همچنین می‌تواند در صورت نیاز، عملیات انجام دهد و موشک‌ خاصی را که بر روی آن نصب می‌شود، شلیک کند.
مانور آمریکا در خلیج فارس دفاعی است
وی در برابر پرسش شبکه خبری العالم درباره مانور مشترک آمریکا و 24 کشور دیگر در خلیج‌فارس نیز پاسخ داد:‌ اهداف مانور بیشتر دفاعی و برای مقابله با توانمندی‌های ماست. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آریا که پرسید «آیا با مانور اخیر آمریکا و متحدانش در خلیج فارس احساس تهدید نمی‌کنید؟» افزود: همان طور که گفتم این رزمایش یک رزمایش دفاعی است و نسبت به آن احساس تهدید نمی‌کنیم و رزمایشی هم در قبال آن نداریم.
حضور تعدادی از نیروهای قدس سپاه در سوریه
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از حضور نیروهای سپاه در سوریه نیز گفت:‌ تعدادی از نیروهای قدس نیز در سوریه حضور دارند؛ اما این به منزله حضور نظامی ما در این کشور نیست. فرمانده کل سپاه افزود: اگر میان حضور کشورهای عربی و غیرعربی مقایسه کنیم، خواهیم دید که ایران چنین حضوری در سوریه ندارد. ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت داریم و ایران به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند. سپاه هرگونه مساعدت فکری و حتی حمایت اقتصادی انجام می‌دهد؛ اما حضور نظامی ندارد و این در حالی است که برخی از کشورها از حمایت ترور در این کشور ابایی ندارند.
جعفری در برابر پرسش دیگری درباره اینکه «با توجه به وجود موافقت‌نامه امنیتی میان ایران و سوریه، آیا در صورت حمله نظامی به سوریه، ایران از این کشور حمایت نظامی خواهد کرد؟» پاسخ داد: این مساله بستگی به شرایط دارد. اینکه الان به طور قطع بگویم که چنانچه به سوریه حمله نظامی شود ایران نیز حمایت نظامی می‌کند، مشخص نیست و کاملا به شرایط بستگی دارد.
انفجار ملارد
ربطی به موشک‌های دفاعی نداشت
فرمانده کل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حادثه انفجار پادگان بیدگنه در نزدیکی ملارد گفت: تحقیقاتی که در آنجا در حال انجام بود مربوط به موشک‌های ماهواره‌بر بود و حادثه آن روز این تحقیقات را شش ماه به تاخیر انداخت. سردار جعفری اظهار کرد: البته هم‌اکنون این کار ادامه دارد و ما تحقیقات خود را در این زمینه به پیش می‌بریم. آن تحقیقات درباره موشک‌های دفاعی ما نبود؛ چراکه ما محدودیت برد دو هزار کیلومتر را در ساخت موشک‌های دفاعی رعایت می‌کنیم و با توجه به این محدودیت نیازی به تحقیقات در این زمینه نداریم.
بر اساس این گزارش، پاییز سال گذشته انفجاری در پادگان امیرالمومنین در ملارد کرج باعث کشته شدن حسن تهرانی مقدم، فرمانده جهاد خودکفایی سپاه شد. بعدا توضیح داده شد که در این پادگان درباره توان موشکی ایران فعالیت می‌شده است و از تهرانی مقدم به عنوان پدر موشکی کشور یاد شد.
احساسات مسلمانان جریحه‌دار شد
جعفری در پاسخ به پرسش دیگر خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه «آیا خشم مسلمانان نسبت به اهانت به پیامبر اسلام، مجوز کشته شدن سفیران کشورها را صادر می‌کند؟» گفت: قطعا چنین مجوزی صادر نمی‌شود و درست هم نیست؛ اما به هر حال احساسات مسلمانان جریحه‌دار شده است و تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که اعتراضات خود را به سفارتخانه‌ها ببرند.
برای انتخابات 92
کار امنیتی خاصی انجام نمی‌دهیم
فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده تاکید کرد که سپاه برای این انتخابات تهدیدی احساس نمی‌کند و بر همین اساس نیازی نمی‌بیند که کار امنیتی خاصی انجام دهد. جعفری با بیان اینکه «مردم ما امروز از نظر سیاسی راه خود را یافته‌اند»، تصریح کرد: ممکن است سپاه روشنگری کند اما به نظر می‌رسد که با توجه به هوشیاری مردم حتی نیازی به چنین کاری نباشد.
فرمانده کل سپاه درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز گفت:‌ اصلاح‌طلبان سطوح مختلفی دارند؛ برخی از آنها تندرو هستند که البته می‌بینیم اصلاح‌طلبان اخیرا نسبت به تندروی‌های این گروه ابراز ناراحتی و پشیمانی کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در این صورت و البته اگر دست از تندروی بکشند، می‌توانند مثل سایرین در انتخابات حاضر شوند.
فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره بازار ارز اظهار کرد: سپاه به درخواست رییس‌جمهور محترم، مامور پیدا کردن عوامل پشت پرده بر هم زدن امنیت بازار ارز می‌شود و در این زمینه کارهای اطلاعاتی انجام می‌دهد. برآورد ما این است که دست‌هایی در کار است و عواملی این کار را انجام می‌دهند و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به وظیفه خود عمل کنیم. البته اینکه گفته می‌شود برخی از ارگان‌ها در این نوسانات دست داشته‌اند درست نیست؛ چراکه توان اصلی کشور آنقدر هست که ارگان‌هایی با توان محدود نتوانند چنین کاری بکنند.
عکس: خبرگزاری فارس