قائم‌مقام صندوق توسعه ملی گفت: سه میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد. محمدقاسم حسینی در گفت‌وگو با فارس، در مورد التهاب اخیر بازار گفت: منابع صندوق توسعه ملی از محل ۲۳ درصد عایدات ناشی از فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد آن در چارچوب اساسنامه با هیات‌عامل صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: طبق قانون بودجه ۹۱ صندوق مکلف است ۲۰ درصد از منابع خود را پس از تبدیل به ریال توسط بانک مرکزی در طول سال در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد، تا برای پرداخت تسهیلات ریالی به بخش صنعت و معدن و آب و کشاورزی اختصاص یابد.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی تاکید کرد: در این راستا به بانک مرکزی اعلام شده است که در مرحله اول در سال جاری ۳ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را پس از تبدیل به ریال در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد که امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده این اعتبار با نرخ تبدیل مناسب و کمتر از نرخ بازار در اختیار بانک‌های عامل قرار گیرد.

وی افزود: این صندوق در طول سال و به صورت تدریجی در بانک مرکزی تبدیل به ریال شده و به بانک کشاورزی برای بخش آب و کشاورزی و نیز برای بخش صنعت و معدن به سایر بانک‌های عامل اختصاص داده می‌شود.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی افزود: ۸۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی پرداخت و دریافت می‌شود و از ۴۰ میلیارد دلار ذخیره جذب شده در صندوق، حدود ۳۲ میلیارد ارزی و ۸ میلیارد دلار آن به صورت ریالی به بخش خصوصی پرداخت می‌شود.