انتقاد شدید لاریجانی از قطعنامه جدید آژانس

رییس مجلس: قطعنامه شورای حکام زیاده‌خواهی کشورهای زورگو را علنی کرد

دنیای‌اقتصاد- سه روز پس از صدور دوازدهمین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران، رییس مجلس در واکنش به این قطعنامه گفت: با وجود اقدامات مثبت ایران در چند سال اخیر، به طور حتم صدور قطعنامه نشان‌دهنده بی‌نتیجه بودن مذاکرات ۱+۵ است. قطعنامه شورای حکام که روز پنج‌شنبه در وین صادر شد، از تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران به‌رغم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ابراز نگرانی کرده بود.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس البته در همان روز، صدور چنین قطعنامه‌ای را باعث «پیچیده شدن وضعیت» و «به خطر افتادن همکاری ایران و آژانس» دانست، اما در موضعی تازه، رییس قوه مقننه هم نسبت به «مذاکرات» ابراز ناامیدی کرد.

علی لاریجانی در نشست علنی روز گذشته مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران افزود: به طور حتم متن اصلی این قطعنامه توسط چند کشور محدود غربی تدوین شده است؛ کشورهای زورگویی که با تصویب این قطعنامه قصد زیاده خواهی در مذاکرات ۱+۵ را دارند.

وی ادامه داد: اگر مسیر انتخابی غرب و آمریکا صدور قطعنامه و تحریم علیه ایران است، پس چرا به دنبال مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی هستند؟ این کشورها باید بدانند که با اینگونه نگاه، نتیجه مذاکرات از قبل مشخص شده است.

رییس مجلس با بیان اینکه قطعنامه اخیر شورای حکام این سوال را در اذهان عمومی مطرح می‌کند که معاهده ان.پی.تی و عضویت در آژانس بین‌المللی چه فایده‌ای برای کشورها دارد؟ افزود: باید بدانیم که اگر ایران هم‌اکنون پایبند به ان.پی.تی نبود آیا کشورهای غربی دست به اقدامات دیگری هم می‌زدند؟

لاریجانی با اشاره به وظایف مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جذب کشورها برای پیوستن به معاهده ان.پی.تی یادآور شد: آیا آقای آمانو می‌تواند با اینگونه تصمیم‌گیری‌های زورگویانه در کار خود توفیق داشته باشد؟

رییس مجلس همچنین اقدام اخیر آمریکا در ساخت فیلم موهن به پیامبر بزرگ اسلام را نشان دهنده عدم صلاحیت غرب و آمریکا در مدیریت جهانی دانست و افزود: چگونه است که هم اکنون در کشورهای غربی نقد موضوعاتی مانند هولوکاست موجب مجازات‌های سنگین برای گویندگان و نویسندگان می‌شود حال توهین به حضرت محمد(ص) هیچ عکس‌العملی را در بر نداشته است که این موضوع فقدان صلاحیت اخلاقی غرب را نشان می‌دهد.

لاریجانی با انتقاد از ساخت این فیلم موهن و مبتذل تصریح کرد: متاسفانه این کشورها با لجن پراکنی که هدف آمریکایی صهیونیستی است قصد توهین به ساحت پیامبر(ص) را داشتند.

لاریجانی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا هدف ساخت فیلم موهن «بیگناهی مسلمانان» را فتنه انگیزی می‌داند، اما این سوال در ذهن مردم پیش می‌آید که اگر عقیده مسوولان آمریکایی به این صورت است پس چرا جلوی انتشار این فیلم گرفته نشد؟ از طرف دیگر اوباما رییس‌جمهور آمریکا در اظهارات خود گفت که ما تسلیم اقدامات خشونت‌آمیز مسلمانان نمی‌شویم. حال باید فکر کرد که این دو سخن مسوولان آمریکایی چه حاصلی برای مسلمانان دارد.

عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت مجلس ادامه داد: اگر آمریکا سیاست خود را مبارزه با تروریسم می‌داند با این اظهارات انتخاباتی که زیر شعار آزادی بیان می‌کند و توجیه ساخته است، آیا هدف از این اظهارات چیزی جز ترور تفکر است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات اخیر آمریکا ضدمسلمانان، ذات درنده خویی آمریکا را بیش از پیش نشان می‌دهد، گفت: از چند قرن قبل که با توحش مثال‌زدنی جنگ‌های صلیبی را بر شرق تحمیل نمودند و میلیون‌ها مسلمان را ترور کردند تا به امروز آیا هیچ‌گاه مسلمانان به عیسی مسیح یا موسی پیامبر توهینی کرده‌اند یا در همه جا با احترام خاصی از پیامبران به‌خصوص پیامبران اولوالعزم یاد کرده‌اند، ‌این تفاوت دو تفکر شرق و غرب را نشان می‌دهد.