باراک اوباما به خاخام‌های آمریکایی گفت که حتی نتانیاهو نیز نمی‌تواند برای ایران «خط قرمز» تعیین کند، زیرا هیچ رهبری دست خود را نمی‌بندد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه به ۱۲۰۰ خاخام آمریکایی گفت که قصد ندارد در خصوص چگونگی مدیریت مسائل مربوط به ایران «یک سری خط قرمزها» را تعیین کند. روزنامه اورشلیم پست این موضوع را به نقل از حاضران در این جلسه گزارش کرد و افزود که اظهارات اوباما در بحبوحه تنش‌ها میان آمریکا و اسرائیل در روزهای اخیر درباره این مساله مطرح می‌شود که آیا آمریکا برای زمانی که ممکن است در صورت متوقف نشدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این کشور حمله نظامی کند خط قرمزی تعیین می‌کند یا خیر. نتانیاهو برای تعیین چنین خط قرمزی اعمال فشار کرده است؛ اما اوباما به خاخام‌های آمریکایی گفت که خود نتانیاهو هم خود را در چنین شرایطی قرار نخواهد داد؛ چرا که هیچ رهبری دست خود را نمی‌بندد. به گفته حاضران، اوباما افزود که هیچ فاصله‌ای میان آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران وجود ندارد و مقامات ایرانی نباید در اراده آمریکا یا حق اسرائیل برای دفاع از خود تردید کنند. در حالی که اوباما مدعی شد ممکن است زمانی برسد که «مجبور به اتخاذ اقدام نظامی شویم» اما تاکید کرد که همچنان برای دیپلماسی زمان باقی است و ایران در حال احساس کردن فشار اقتصادی است. وی افزود: این کار ساده‌ای نخواهد بود.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که اوباما تقاضای تلفنی نتانیاهو را برای تعیین خط قرمز علیه ایران نپذیرفته است. یک مقام رژیم صهیونیستی به روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با وجود مخالفت اوباما همچنان تعیین خط قرمز برای ایران را حیاتی می‌داند.

این مقام صهیونیستی پس از آن این سخنان را مطرح کرد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی محتوای مذاکرات تلفنی یک‌ساعته نتانیاهو و اوباما را شرح داد. بنابراین گزارش اوباما تقاضای نتانیاهو را رد کرد که از او می‌خواست خطوط قرمزی را مشخص کند که اگر ایران از آن عبور کرد، وارد مرحله اقدام نظامی شود. این گزارش به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا نوشت که اوباما با پیشنهاد نتانیاهو مبنی بر اینکه حجم ذخایر اورانیوم را به عنوان آستانه اقدام نظامی آمریکا تعیین کند یا برای مذاکرات ضرب‌الاجل بگذارد مخالفت کرد. این مقام گفت: ما خط قرمزی داریم که سلاح هسته‌ای است و به این خط قرمز متعهدیم. با وجود تماس تلفنی مفصل نتانیاهو و اوباما، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که از منافع این رژیم حتی اگر مغایر منافع متحدان نزدیکش باشد، حفاظت خواهد کرد.