پیام مقام معظم رهبری و مراجع تقلید

دنیای اقتصاد - ساخت و نمایش فیلمی اهانت‌آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، موجی از خشم و اعتراض را در اغلب کشورهای اسلامی برانگیخت. در شدیدترین واکنش، حمله لیبیایی‌ها به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی، به مرگ سفیر آمریکا در این کشور انجامید. در ایران اما مقام معظم رهبری و مراجع تقلید با صدور اطلاعیه‌هایی جداگانه ساخت این فیلم را محکوم کردند. نمازگزاران جمعه نیز در شهرهای مختلف کشور با برپایی تظاهراتی، اعتراض خود به توهین به ساحت پیامبر‌اسلام(ص) را نشان دادند. نمازگزاران جمعه و مراجع تقلید اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند

اعتراض گسترده به فیلم توهین‌آمیز

دنیای اقتصاد- ساخت و نمایش فیلم اهانت‌آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام در شبکه اینترنت باعث شد تا احساسات مسلمانان جهان بار دیگر جریحه دار شود. این اقدام موهن باعث واکنش شدید مسلمانان شد و موجی از اعتراض را در اکثر کشورهای اسلامی به خصوص لیبی، مصر و یمن در پی داشت. در ایران نیز همچون سایر کشورهای اسلامی، جمعی از دانشجویان معترض روز پنج‌شنبه با تجمع مقابل سفارت سوئیس در تهران پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و نمازگزاران جمعه نیز پس از اقامه نماز جمعه در تظاهراتی سراسری، خشم و نفرت خود را نشان دادند. مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه هم به این اقدام موهن واکنش نشان دادند و ساختن این فیلم را نشان از وحشت دشمنان از بیدارى در جهان اسلام عنوان کردند.

آیت‌الله مکارم: پاسخ مناسب دهید

آیت‌الله مکارم با صدور پیامی ضمن محکوم کردن ساخت فیلم موهن آمریکایى بر ضد اسلام و پیامبر اکرم (ص)، تصریح کرد: بار دیگر دست‌هاى آلوده صهیونیست‌ها و بعضى از کشیش‌هاى افراطى آمریکایى که سوء نیت خود را قبلا در مورد آتش زدن قرآن مجید نشان داده بودند از آستین خیانت درآمد و محصول آن فیلمى آمریکایى با اهانت‌هاى بى‌سابقه نسبت به پیامبر اسلام (ص) بود. این عمل زشت و ننگین نشان داد که آنها از ترس بیدارى جهان اسلام و گسترش این آیین الهى در جهان سخت به وحشت افتاده‌اند و به هر کار احمقانه‌اى دست مى‌زنند که قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت.

در ادامه پیام تصریح شده است: ما ضمن محکوم کردن شدید این اهانت بى‌سابقه از همه مسلمین جهان مى‌خواهیم با پاسخگویى مناسب و منطقى درس عبرتى به آنها و محرکان آنها بدهند تا براى همیشه این‌گونه اعمال زشت و نفرت‌انگیز را فراموش کنند.

درخواست آیت‌الله صافی از مراکز علمی و دینی جهان

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه، با محکومیت اهانت جدید دشمنان دین مبین اسلام، خواستار برخورد جوامع علمی و بین‌المللی و آزادی‌خواهان جهان با این اهانت شد.

وی با اشاره به اهانت جدید دشمنان علیه پیامبر مکرم اسلام (ص) گفت: دشمنان قسم‌خورده‌ اسلام با روش‌های جدید خود به مبارزه با اسلام عزیز که در حقیقت مبارزه با نور و هدایت الهی است برآمده و با ساختن فیلم‌های موهن به مقدسات، اهانت می‌نمایند.

پیام آیات‌ نوری‌همدانی علوی گرگانی و سبحانی

آیت‌الله نوری همدانی هم با صدور پیامی پخش فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر (ص) را محکوم و تاکید کرد: آمریکا باید منتظر اقدامات شدیدتر مسلمانان جهان باشد. در پیام این مرجع تقلید آمده است: از قراری که رسانه‌ها گزارش می‌کنند فیلمی از طرف آمریکا که مشتمل بر اهانت به ساحت مقدس پیغمبر معظم اسلام (ص)می‌باشد، ساخته شده و موجب خشم و اعتراض مسلمانان گردیده است. ما نیز ساخت این فیلم را به شدت محکوم و اعلان می‌کنیم که مسلمانان هرگز در برابر این حرکات شیطانی آرام نخواهند نشست و آمریکا منتظر اقدامات شدیدتر باشد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز با اشاره به اهانت شیطان صفتان به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد: اهانت‌کنندگان به سزای عمل خود می‌رسند. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید با صدور بیانیه‌ای،‌ ضمن محکومیت اقدام موهن صهیونیسم بین‌الملل در اهانت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) خواستار واکنش مسلمانان به این حرکت شیطانی شد.

آیت‌الله سبحانی هم با محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول الله (ص) تاکید کرد: این چنین رفتار با بزرگ‌ترین رسول آسمانی یعنی حضرت محمد بن عبدالله (ص) حاکی از رذالت و ناپاکی و به یک معنا بی‌خردی سازندگان آن است. به گزارش رسا، آیت‌الله جعفرسبحانی در پیامی با محکوم کردن ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اعظم (ص) تاکید کرد: بر همه مسلمانان جهان لازم است که عکس‌العمل بسیار مناسب از خود نشان داده تا بار دیگر دشمنان در فکر تکرار آن نوع اعمال نباشند.

درخواست جامعه مدرسین از مسلمانان

همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن پخش فیلم موهن آمریکایی نسبت به پیامبر اکرم‌ (ص) از مسمانان جهان خواست نسبت به این عمل شرم‌آور ساکت ننشسته و انزجار خود را نشان دهند.

در این اطلاعیه آمده است: خبر پخش فیلم موهن آمریکایی - صهیونیستی نسبت به پیامبر اکرم (ص) موجب تاثر و تاسف عمیق گردید و خشم همه مسلمانان جهان را برانگیخت. در ادامه اطلاعیه تصریح شده است: مسلمانان جهان باید بدانند که استکبار جهانی با اصل اسلام، ستیز دارد و با چنین اقداماتی عجز خویش را در برابر بیداری اسلامی نشان داده است.

جنتی: ۵/۱ میلیارد مسلمان را نادیده گرفتند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران نیز در واکنش به ساخت فیلم توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام گفت: آمریکا با این کار ۵/۱ میلیارد جمعیت مسلمان جهان را نادیده گرفت تا در برابر موج اسلام خواهی در جهان بایستد.

به گزارش مهر، آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته در واکنش به ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام گفت: مسلمانان یک و نیم میلیارد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند که در سطوح بالای اجتماعی قرار دارند؛ اما آمریکا با این اقدام این جمعیت بزرگ را نادیده گرفته است. البته آنها خود می‌دانند مسلمانان عاشق پیغمبر هستند و در راه ایشان جان می‌دهند. دبیر شورای نگهبان در خصوص اهداف آمریکا از توهین به مقدسات اسلامی گفت: غرب موج اسلام گرایی را در دنیا به چشم خود می‌بیند و مردم غرب و آمریکا گرایش روزافزون به اسلام دارند و آمریکا با این اقدام می‌خواهد در برابر این موج اسلام‌خواهی بایستد.

پرچم آمریکا به آتش کشیده شد

در همین حال، صدها تن از دانشجویان معترض پرچم آمریکا را در مقابل سفارت سوئیس در تهران به آتش کشیدند. به گزارش مهر، دانشجویان ایرانی معترض که پنج‌شنبه در مقابل سفارت سوئیس در ایران تجمع کرده بودند در اعتراض به ساخت فیلم موهن آمریکایی که در آن به پیامبر اعظم ( ص) اهانت شده بود، پرچم آمریکا را به آتش کشاندند. دانشجویان معترض هنگام به آتش کشیدن پرچم آمریکا شعار«هیهات من الذله»، «یا ایهاالمسلمون اتحدوا اتحدوا»، «برخیز‌ای مسلمان بشکن سپاه شیطان» و«مرگ بر آمریکا و اسرائیل» سر دادند.

خشم نمازگزاران تهرانی از آمریکا و اسرائیل

نمازگزاران جمعه نیز با حضور در راهپیمایی اعتراضی ، بیزاری خود را از ساخت فیلم موهن ابراز کردند.به گزارش ایلنا، نمازگزاران تهرانی پس از نماز جمعه تهران با سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن»، «استکبار جهانی این آخرین پیام است، سپاه اسلامیان آماده قیام است.» خشم و انزجار خود را از اقدامات توهین‌آمیز آمریکایی‌ها اعلام کردند. راهپیمایان تهرانی با سردادن شعارهایی خواستار محاکمه عاملان این جنایت شدند.

تظاهر‌ات‌کنندگان در اعتراض به اقدامات آمریکایی‌ها در توهین به مقدسات اسلامی، پرچم این کشور را نیز مقابل در اصلی دانشگاه تهران به آتش کشیدند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید این گونه اقدامات خصمانه و غیرمنطقی، از دولت آمریکا خواستند تا از تمام مسلمانان جهان عذرخواهی رسمی داشته و عاملان اصلی آن را مجازات کند. آنان همچنین از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر، به‌ویژه سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی و سران جنبش عدم تعهد خواستند تا موضعی واحد و با اتخاذ تصمیمات جدی و اقدامات کاربردی و اجرایی، این اقدام شنیع را محکوم کرده، عاملان آن را تحت سخت‌ترین پیگیری‌های بین‌المللی قرار داده و از تکرار چنین جنایت‌هایی جلوگیری کنند. در این بیانیه همچنین از دستگاه دیپلماسی کشور خواسته شده تا با موضعی مشخص و روشن در واکنشی مناسب و بجا، این موضع را در مجامع بین‌المللی تا حصول نتایج راهگشا در از بین بردن این گونه اهانت‌های گستاخانه پیگیری کند.

پیام رهبر معظم انقلاب

در پی اهانت نفرت انگیز دشمنان اسلام به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله و سلم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به ملت ایران و امت بزرگ اسلام، پشت صحنه این حرکت شرارتبار را سیاست‌های خصمانه صهیونیسم، آمریکا و دیگر سران استکبار جهانی خواندند و با تشریح دلایل کینه ورزی صهیونیست‌ها نسبت به اسلام و قرآن، تاکید کردند: سیاستمداران آمریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملت‌های مسلمان را به درد آورده‌اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال‌الله العزیز الحکیم: یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَاللهِ بِاَفواهِهِم واللهُ مُتِمُّ نورِه وَلوکَرِهَ الکافِرون

ملت عزیز ایران؛ امت بزرگ اسلام

دست پلید دشمنان اسلام بار دیگر با اهانت به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم کینه عمیق خود را آشکار ساخت و با اقدامی جنون آمیز و نفرت‌انگیز، خشم مجموعه‌های خبیث صهیونیستی را از تلالو روزافزون اسلام و قرآن در جهان کنونی نشان داد. در روسیاهی عاملان این جنایت و گناه بزرگ همین بس که مقدس‌ترین و نورانی ترین چهره میان مقدسات عالم را آماج یاوه‌های مشمئز کننده خویش ساخته‌اند. پشت صحنه این حرکت شرارت‌بار، سیاست‌های خصمانه صهیونیسم و آمریکا و دیگر سران استکبار جهانی است که به خیال باطل خود می‌خواهند مقدسات اسلامی را در چشم نسل‌های جوان در دنیای اسلام از جایگاه رفیع خود فروافکنده و احساسات دینی آنان را خاموش کنند. اگر از حلقه‌های قبلی این زنجیره پلید یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های آمریکایی آتش زننده قرآن حمایت نمی‌کردند و ده‌ها فیلم ضداسلام را در بنگاه‌های وابسته به سرمایه داران صهیونیست سفارش نمی‌دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیرقابل بخشش نمی‌رسید. متهم اول در این جنایت، صهیونیسم و دولت آمریکا است. سیاستمداران آمریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملت‌های مسلمان را به درد آورده‌اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.

برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان نیز بدانند که این حرکات مذبوحانه دشمنان در برابر بیداری اسلامی، نشانه عظمت و اهمیت این خیزش و مبشّر رشد روزافزون آن است، والله غالبٌ علی امره

سیدعلی خامنه‌ای؛ ۲۳/شهریور/۱۳۹۱

عکس: خبرگزاری مهر