رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بزرگ‌ترین اشتباه دولت این است که از سه هفته قبل عرضه دلار در بازار متوقف شده است.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس افزود: متاسفانه دولت بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی را انجام داده که برای پاسخ به تقاضاهای بازار ارز تزریق نمی‌کند. وی افزود: توقف عرضه دلار توسط بانک مرکزی باعث افزایش قیمت شدید در بازار شده و اگر عرضه دلار بر اساس تقاضا بود، با افزایش شدید قیمت مواجه نمی‌شد.

این در حالی است که دو روز قبل احمد توکلی نماینده تهران در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس اعلم کرده بود: دولت دو هفته است که دلار به بازار تزریق نکرده است.

مصباحی مقدم اما در مورد اختلاف نرخ مرجع و آزاد ارز و رانت خواری ناشی از آن، تاکید کرد: در زمان حاضر رانت‌خواری درباره اختلاف نرخ مرجع و آزاد ارز وجود دارد، چون ارز مرجع فقط برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد.

وی افزود: مجلس دنبال تک نرخی شدن ارز بر اساس نرخ شناور مدیریت شده است و اگر دولت در سال گذشته توسط بانک مرکزی بورس ارز را راه‌اندازی کرده بود، شاهد شوک ارزی در بازار نبودیم. مصباحی مقدم افزود: مصوبه کارگروه مشترک دولت و مجلس در مورد نرخ ارز باید اجرا شود، اما هنوز زمان آن مشخص نشده است، همه چیز بستگی به تصمیم دولت دارد و بهتر است هر چه سریع‌تر بورس ارز تشکیل شود تا نرخ‌ها متعادل می‌شود.