یک روز پس از تعطیلی یک جانبه سفارت کانادا در تهران،وزارت امور خارجه و معاون امور کنسولی این وزارتخانه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. وزارت امور خارجه ضمن تقبیح این اقدام مسوولیت سلامت پرسنل سفارت ایران در اتاوا را متوجه دولت کانادا دانسته است و از سوی دیگر قشقاوی هم درباره تعیین تکلیف دانشجویان و ایرانیان مقیم کانادا گفته است که وزارت خارجه ستاد ویژه‌ای برای ارائه خدمات به ایرانیان مقیم کانادا تشکیل خواهد داد.

بر همین اساس و بنا به ‌گزارش ایرنا،وزارت امور خارجه تاکید کرد: ‌ وزارت امور خارجه در راستای وظیفه ذاتی و هدف‌گذاری مشخص خود در روابط با کانادا، با استفاده از همه ابزارهای ممکن تلاش خواهد کرد، تا در اسرع وقت تمهیدات لازم جهت تداوم خدمات کنسولی به هموطنان فرهیخته مقیم کانادا به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

وزارت امور خارجه در این بیانیه، به سوء سابقه دولت کانادا در حفاظت از اماکن و پرسنل دیپلماتیک در این کشور و به‌ویژه ناتوانی در پیشگیری از تعرضات متعدد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا اشاره و تاکید کرده است که دولت جمهوری اسلامی ایران مسوولیت سلامت پرسنل سفارت و رعایت مصونیت اماکن دیپلماتیک خود در این کشور را متوجه دولت کانادا می‌داند.

ستاد ویژه ارائه خدمات به ایرانیان مقیم کانادا

در همین حال معاون امور کنسولی و امورایرانیان وزارت امور خارجه، حسن قشقاوی در برنامه کنکاش شبکه بین‌المللی جام جم با اشاره به اینکه دولت کانادا بهتر بود پیش از قطع روابط خود با ایران حداقل از ۴۰۰ هزار نفر ایرانی یک نظرسنجی برای رفتار خود می کرد، گفت: ۲۰ تا ۲۵ هزار دانشجوی ایرانی در کانادا وجود دارد چگونه می‌توانند از این کشور به ترکیه سفر کنند و در این کشور ویزا بگیرند.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: وزارت خارجه ستاد ویژه‌ای برای ارائه خدمات به ایرانیان مقیم کانادا تشکیل خواهد داد و به‌زودی تلفن‌ها و آدرس‌های اینترنتی جدیدی را برای برقراری رابطه بین ایرانیان و وزارت امور خارجه اعلام خواهیم کرد.

قشقاوی قول داد که ۶۰ تا ۷۰ درصد خدمات ایرانیان مقیم کانادا در وزارت خارجه انجام گیرد و خاطرنشان کرد: به هموطنان ایرانی مقیم کانادا افتخار کرده و سعی می کنیم که مشکلات آنها را حل کنیم.