لاریجانی: رفتار کانادا سبک و ناشیانه بود

عکس: خبرگزاری فارس

صالحی: اقدام کانادا برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی بود

دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: علی لاریجانی رییس مجلس در واکنش به تعطیلی سفارت کانادا، رفتار دولت این کشور را «سبک» و «ناشیانه» خواند و گفت که این رفتار نشان از دستپاچگی آنان دارد که در مقابل اجتماع اکثر کشورهای جهان در تهران، با اقدامی منفعلانه قصد دارند فضای سیاسی را تغییر دهند. او روز گذشته در جلسه علنی مجلس در نطق پیش از دستورش اعلام کرد که پاسخ این رفتارهای خصمانه، «ساماندهی اقتصادی کشور» و «اقتصاد مقاومتی» است.علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز که برای ارائه گزارش دراین باره در جلسه غیرعلنی یک ساعته مجلس حاضر شده بود گفت که این اقدام کانادا برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی بود. همچنین خبر رسیده است که رییس مجلس سفر خود به کانادا را لغو کرد. قرار بود علی لاریجانی اواخر مهرماه به همراه هیاتی پارلمانی برای شرکت در اجلاس بین ‌المجالس به کانادا سفر کند.

هر چند گفته می‌شود سایر اعضای این هیات سفر خود را انجام خواهند داد.

اقدام کانادا بیانگر انفعال غرب است

رییس مجلس اما روز گذشته در نطق پیش از دستور خود به تعطیلی سفارت کانادا در ایران اشاره کرد و گفت: رفتار سبک سیاسی دولت کانادا که با ناشی‌گری در این مقطع انجام گرفت، نشان از دستپاچگی آنان دارد که در مقابل اجتماع اکثر کشورهای جهان در تهران، با اقدامی منفعلانه قصد دارند فضای سیاسی را تغییر دهند. وی افزود: متعاقب آن موضع‌گیری برخی کشورهای اروپایی و خط و نشان کشیدن‌های غیرمتعارف را داشتیم. اینها همگی بیش از آنکه اقتدار بین‌المللی آنها را نشان دهد، انفعال آنان را ظاهر می‌کند. اما نکته مهم در این است که همان‌گونه که بارها عرض شد پاسخ این رفتارهای خصمانه را باید در ساماندهی اقتصادی کشور و به تعبیر رهبر معظم، اقتصاد مقاومتی جست.

لاریجانی ادامه داد: همه این سناریوپردازی‌های کشورهای زورگو و سروصداهای زیاد برای ایجاد فشار اقتصادی بر ملت ایران است و عمل سیاسی داهیانه در این مقطع تمرکز بر خدمتگزاری به مردم و بهبود اقتصادی کشور است. یعنی جلوگیری از تورم و گرانی و ایجاد فضایی مناسب برای اشتغال جوانان و این امر محقق نمی‌شود جز با رونق تولید و حمایت از تولید کنندگان کشور و پرهیز از حاشیه‌پردازی‌های سیاسی.

مسوولان فضای سیاسی را مشوش نکنند

وی گفت: در این شرایط اظهارات و سخنان مسوولان باید متمرکز بر حل مسائل اقتصادی کشور باشد نه مشوش کردن فضای سیاسی که نتیجه آن غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور خواهد بود. رییس مجلس افزود: طرح وارونه مسائلی که در قانون اساسی تدبیر آن شده است، کاری جز ایجاد گردبادهای سیاسی نمی‌کند که نتیجه آن دور کردن اذهان از مساله اصلی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم است؛ اگر اشتباهی صورت گرفته باید صادقانه آن را با مردم در میان بگذارند و آن اشتباه را محو کنند نه اینکه به جای حل آنها، مشکلات را به گردن دیگران بیندازند.

اجلاس سران نم، یک نه بزرگ به زورگویان بود

لاریجانی همچنین به برگزاری اجلاس تهران اشاره کرد و اظهار کرد: انجام موفقیت آمیز اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نشانگر اقتدار و مسوولیت شناسی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات و امنیت و همگرایی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بود.

وی گفت: حضور بیش از یکصد کشور در سطوح عالی مسوولان سیاسی خود، یک پاسخ نه بزرگ به رفتار ماجراجویانه چند کشور زورگو نسبت به ایران اسلامی بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: چند سال است که مکررا از زبان این چند کشور شنیده‌ایم که جامعه بین‌الملل نسبت به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نگرانی دارد، آیا این ۱۲۰ کشور که در اجلاس تهران شرکت کردند و بیانیه تهران را که حاوی موضع قاطع حمایت از فناوری هسته‌ای ایران بود تایید کردند، جزو جامعه بین‌الملل محسوب نمی‌شوند؟ پس از چه اجماعی سخن می‌گویید؟ پس از اجلاس تهران به جای اینکه قدری به خود آیند گزارش مدیر کل آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران را برجسته کردند و باز هم همان حرف‌های تکراری.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که جنبش عدم تعهد در آینده به همگرایی بهتری برسد تا بتواند جایگاه متناسب در نظام بین الملل پیدا کند و از این طریق توانمندی لازم را برای تحقق رفتار عادلانه بین المللی حاصل کند.

توضیح صالحی درباره تعطیلی سفارت کانادا

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه نیز در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس که به مدت یک ساعت به طول انجامید، توضیحاتی در خصوص علل تعطیلی سفارت کانادا در ایران و همچنین نتایج اجلاس مکه و اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران داد و به نقل از رییس سازمان صدا و سیما اعلام کرد که مسوولان سیما به دلیل ترجمه اشتباه سخنان مرسی توبیخ شدند.

به گزارش مهر به نقل از نمایندگان حاضر در این نشست، صالحی در این جلسه درباره تعطیلی سفارت کانادا اظهارکرد: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت تاثیر تحرکات صهیونیست‌ها است و خط مشی آنها را دنبال می‌کند و از طرفی تلاش می‌کند تا روابط خود را با این رژیم زیاد کند، رضایت‌مندی آنها را جلب کند و این اقدام در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

توبیخ سیما به‌خاطر ترجمه غلط

صالحی در خصوص ایراد نمایندگان مجلس به ترجمه سخنان محمد مرسی رییس‌جمهور مصر در مراسم افتتاحیه اجلاس تهران نیز گفت: آقای ضرغامی در گزارشی که دادند گفتند که تنها یکی از شبکه‌ها در ترجمه دارای اشکال بوده که البته مسوولان آن شبکه مورد توبیخ قرار گرفتند، اما سایر شبکه‌ها کار ترجمه را به درستی انجام دادند.

سنگ‌اندازی کانادا درباره اجلاس نم

وزیر امور خارجه همچنین در جلسه علنی مجلس در گزارشی، با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای عدم برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: وزیر امور خارجه کانادا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار عدم شرکت وی در این اجلاس شده بود و همچنین رایزنی‌های گسترده‌ای را با اعضای جنبش برای عدم شرکت در اجلاس عدم تعهد در تهران داشت.

وی با اشاره به فضای خصمانه بین‌المللی علیه برگزاری این اجلاس در تهران، گفت: منفی بافی‌هایی برای عدم برگزاری اجلاس یا شرکت حداقلی سران عضو در این اجلاس از سوی کشورهای غربی انجام شد که در این ارتباط تلاش وزیر امور خارجه کانادا و ارسال نامه وی به دبیر کل سازمان ملل برای عدم شرکت در اجلاس ایران بسیار صریح بود که به‌رغم این تلاش‌ها دبیرکل سازمان ملل در اجلاس شرکت کرد.

صالحی ادامه داد: کشور کانادا علاوه بر این با کشورهای دیگر نیز برای ترغیب به عدم شرکت در این اجلاس تماس گرفته بود که به‌رغم این تلاش‌ها اجلاس تهران از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی برگزار شد.

وی تاکیدکرد: اجلاس تهران از بعد شرکت سران و تعداد آن نسبت به ۱۵ اجلاس گذشته و همچنین سخنرانی‌های سران، در سطح بالاتری قرار داشت.

واکنش نخست‌وزیر کانادا

نخست‌وزیر کانادا در واکنش به اعتراض مقامات ایرانی به تعلیق روابط دو کشور مدعی شد که «ایران هر کاری در واکنش به این اقدام کانادا انجام دهد او را متعجب نخواهد کرد.»

به گزارش ایسنا، استفان هارپر، علاوه بر آن قول داد که از طریق متحدان این کشور برای کمک به سه شهروند کانادایی که به گفته وی در زندان‌های ایران هستند، کمک کند. به گزارش خبرگزاری کانادا، هارپر مدعی شد که «دلیل احضار دیپلمات‌های کانادایی‌ از ایران به دلیل رفتار بد ایران بود. بنابراین هیچ چیز من را متعجب نخواهد کرد، اما دقیقا به همین دلیل احساس می‌کنم پرسنل کانادایی ما دیگر نباید در آنجا حضور داشته باشند. نخست‌وزیر کانادا گفت که انتظار اقدام خاصی را ندارد، اما مدعی شد که ایران از هیچ کاری فروگذار نیست و «این حقیقت ماجرا است.»