ساخت‌و‌سازها در مکه و مدینه عامل کاهش سهمیه حج ایرانی‌ها

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ساخت و سازهای عمرانی در مکه و مدینه ۴ سال طول می‌کشد، گفت: سهمیه حج تمتع تا پایان طرح‌های عمرانی مکه و مدینه ادامه خواهد داشت. غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که مسوولان سازمان حج و سایر مسوولان نظام انجام داده‌اند از دولت عربستان خواسته‌ایم که سهمیه تمتع افزایش پیدا کند؛ اما این کار صورت نگرفت. وی گفت: متاسفانه وزیر حج عربستان در مصاحبه‌ای که انجام داده است، اعلام کرد که ما سهمیه کل کشورهای اسلامی را براساس هر هزار نفر یک نفر از جمعیت‌شان اعلام کرده‌ایم.

رضایی ادامه داد: این کاری است که نه‌تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای اسلامی که برابر مصوبه کنفرانس سران کشورهای اسلامی که مساله حج در آنجا بیان شده بود به تصویب رسیده است. وی افزود: دلیل مسوولان عربستان برای کاهش سهمیه حج این است که در مکه و مدینه ساخت و ساز حریم طواف را دارند که در این راستا نیز هتل‌های ضلع شرقی حریم را هم تخریب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح هادی (مربوط به ساخت و سازهای مکه و مدینه) از سال جاری آغاز شده است، اضافه کرد: سرعت اجرای پروژه‌ها در مکه و مدینه بالا است و پیش‌بینی می‌شود بین ۳ تا ۴ سال دیگر این کاهش زائر را خواهیم داشت، بنابراین به محض اینکه طرح هادی به پایان برسد مسوولان عربستان ظرفیت همه کشورها را افزایش خواهند داد. این مقام مسوول سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به دلیل اینکه جمعیت ایران ۷۵ میلیون نفر اعلام شده تنها ۷۵ هزار نفر سهمیه حج تمتع به ما داده‌اند که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

معاون حج سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اگر کشوری از سهمیه خودش استفاده نکند با توجه به مناسباتی که ایران در زمینه سیاسی و تحولاتی که در منطقه به وجود آمده، داشته است، بعید می‌دانیم که سهمیه کشورهای دیگری را که نخواهند از آن استفاده کنند به ایران بدهند.