جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح تسهیلات پیش‌بینی شده برای ادامه تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف و انصرافی را که تاکنون به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند تشریح کرد. سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برداشته‌شدن شرط پذیرش از طریق کنکور برای بهره‌مندی دانشجویان از معافیت تحصیلی گفت:‌ در قانون جدید سربازی، شرط عبور از کنکور برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برداشته شده و در حال حاضر نیز هر یک از مشمولان در صورتی که وارد غیبت نشده باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند. به گفته کمالی در این قانون همچنین مشکل آن دسته از دانشجویانی که در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دولتی در مناطقی نظیر کیش، چابهار، قشم و... پذیرفته شده و به دلیل عدم‌اطلاع کافی از قوانین، وارد غیبت از سربازی می‌شدند، نیز حل شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در قانون جدید امکان ادامه تحصیل و صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکترا تا سطح تخصص فراهم شده است، گفت: در گذشته تنها دانشجویان می‌توانستند تا دکترای عمومی از معافیت تحصیلی بهره بگیرند و برای ادامه تحصیل باید ابتدا به سربازی اعزام می‌شدند که در قانون جدید، این مساله نیز حل شد. به گفته کمالی از دیگر تسهیلاتی که در این قانون برای دانشجویان مصوب شده، امکان انصراف از تحصیل برای یکبار و تحصیل در رشته دلخواه است.

کمالی اضافه کرد: دانشجویان انصرافی در صورتی که بخواهند در مقطع جدید ادامه تحصیل بدهند، مدت بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای آنان از نو محاسبه می‌شود و سال‌های قبل در مدت بهره‌مندی‌اش از معافیت تحصیلی تاثیری نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای امکان ادامه تحصیل مشمولان نیز، اظهارکرد: در حال حاضر هر فرد ذکور دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن یکسال فرصت دارد تا برای قبول‌شدن در مقطع بالاتر درس بخواند یا به خدمت سربازی اعزام شود.