دنیای‌اقتصاد- نشست دو روزه قبرس و تصمیم سه عضو اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران. وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در حاشیه نشست دو روزه اعضای اتحادیه اروپا در قبرس خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند؛ بدون آنکه به ماهیت این تحریم‌ها اشاره‌ای داشته باشند. هرچند به گفته یک منبع دیپلماتیک این تحریم بخش‌های تجاری و انرژی ایران را هدف قرار داده و قرار است که در ماه اکتبر (مهرماه) تصویب شود. آن گونه که خبر گزاری مهر به نقل از بی بی سی گزارش داده، ویلیام هیگ و لوران فابیو وزیران خارجه انگلیس و فرانسه در حاشیه نشست قبرس خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند و گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان هم ادعا کرده که نادیده گرفتن مطالبات بین‌المللی از سوی ایران، ضرورت بحث درباره وضع تحریم‌های جدید را ایجاب می کند. ادعای افزایش نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران بهانه‌ای است که این کشورها درباره ضرورت افزایش تحریم‌ها آورده‌اند. اگرچه برخی کشورها از جمله روسیه با موضوع تشدید تحریم‌ها مخالفت کرده و معتقدند که تحریم‌های یک جانبه برخی از کشورها از جمله ایالات متحده علیه ایران به اقتصاد کشورهای آنها هم ضربه زده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اشاره به این موضوع گفته است هدف روسیه و آمریکا در خصوص سوریه و ایران بر یکدیگر منطبق است، اما تحریم‌های یک جانبه آمریکا منافع شرکت‌های روسی را تهدید کرده است.

با این حال موضوع هسته‌ای کشورمان ظاهرا دستاویزی برای کشورهای اروپایی جهت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شده است و این در حالی است که آمریکا اخیرا به صورت یکجانبه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را به امضای اوباما رساند که در آن باز هم بخش انرژی و تجاری و بانکداری مورد هدف قرار گرفت. ضمن اینکه سه سناتور آمریکایی روز گذشته از دولت اوباما خواستند موضعی سرسختانه‌تر را در قبال ایران اتخاذ کند.

در اقدام تازه اروپایی‌ها اما گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان ادعا کرد که نادیده گرفتن مطالبات بین‌المللی از سوی ایران، ضرورت بحث درباره وضع تحریم‌های جدید را ایجاب می‌کند. وی در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در قبرس اظهار کرد: تحریم‌ها ضروری هستند و من رغبت جدی از سوی ایران برای انجام مذاکرات جدی نمی‌بینم.

«ویلیام هیگ» و «لوران فابیو» وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز که در قبرس حضور داشتند، مواضعی مشابه درباره ایران اتخاذ کرده و بر ضرورت وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

هیگ با ادعای اینکه تحریم‌های نفتی باعث انزوای ایران شده است، افزود: ضرورت دارد که فشارها بر ایران افزایش یاید و تحریم‌های اتحادیه اروپا تشدید شود.به گزارش مهر وزیرخارجه انگلیس افزود: طی روزهای آتی تشدید تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم.

در ادامه این گزارش به اظهارات فابیو اشاره شده که ادعا کرده تحریم‌های جدید بخش‌های مالی، تجاری و نفت ایران را هدف گرفته، اما جزئیاتی از آن ارائه نکرده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی با اشاره به مواضع اخیر وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه بخش‌های تجاری و انرژی ایران در ماه اکتبر آتی تصویب شود.

مخالفت روسیه با افزایش تحریم‌ها

به‌رغم این اظهارات مقام‌های اروپایی وزیر امور خارجه روسیه، اما باز هم با موضوع تحریم‌های یک جانبه علیه ایران مخالفت کرده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات خود با «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف روسیه و آمریکا در خصوص سوریه و ایران بر یکدیگر منطبق است، ولی مقامات مسکو از سیاست تهدید و اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا در قبال این دو کشور حمایت نمی‌کند.

لاوروف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: البته در رابطه با راه‌های دستیابی به این اهداف آمریکا سیاست تهدید و افزایش اعمال فشار را در پیش گرفته و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و سوریه اعمال کرده است که این روش برای ما قابل قبول نیست، برای اینکه به عقیده ما راه حل مشکلات با جلب همکاری حاصل می شود، نه با منزوی کردن.

لاوروف در عین حال افزود: علاوه بر این مسائل، هرچه می‌‌گذرد تحریم‌های یکجانبه آمریکا در قبال ایران و سوریه جنبه فرامرزی بیشتری به خود گرفته است و مسلما منافع شرکت‌های روسی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: ما به شرکای آمریکایی خود یادآور شده ایم که چنین برخوردی برای ما قابل قبول نیست، البته من نمی‌دانم که نتیجه چه خواهد شد. سرگئی لاوروف با تاکید بر اینکه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران مشخصا به بخش بانکداری روسیه ضربه زده است، گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه سوریه و ایران به طور مستقیم بر منافع کسب‌‌وکار روسیه تاثیر می‌گذارد.