رد ادعای آژانس درباره تصاویر ماهواره‌ای پارچین

سلطانیه: ایران و آژانس تنها به‌دور از جنجال سیاسی - رسانه‌ای می‌توانند مسائل را حل کنند

دنیای اقتصاد- «جنجال سیاسی - رسانه‌ای» عبارتی است که علی اصغر سلطانیه درباره ادعای آژانس انرژی اتمی در خصوص سایت پارچین به کاربرد و این گونه به ادعای این نهاد در نشست توجیهی -فنی آژانس که گویا به صورت غیر‌علنی برگزار شده پاسخ داد. چهارشنبه گذشته اعضای آژانس انرژی اتمی در نشست توجیهی - فنی خود که غیر‌علنی هم بوده با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که در ماه آگوست گرفته شده، مدعی شده‌اند که ایران در تلاش بود تا به گفته آنها سایت هسته‌ای پارچین را پاکسازی کند و برای مخفی نگه داشتن این اقدام از دوربین‌های ماهواره‌ای، این سایت را با گونی‌های صورتی پوشانده است. سلطانیه نماینده ایران در آژانس؛ اما ضمن رد این ادعا بار دیگر گفته است که فعالیت‌های پارچین هیچ ربطی به نگرانی‌های آژانس ندارد. او تاکید کرده که ایران و آژانس انرژی اتمی تنها به دور از جنجال سیاسی و رسانه‌ای درباره موضوعات فنی مطروحه فی مابین می‌توانند مسائلشان را حل کنند.

اخلاف نظر بین ایران و آژانس انرژی اتمی به ویژه بر سر موضوع پارچین در حالی تداوم پیدا کرده که شورای حکام آژانس به همراه ۳۵ عضو خود دوشنبه هفته آینده نشست فصلی خود را آغاز خواهد کرد که در آن موضوع برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت. اگرچه پیش از برگزاری این نشست یوکیا آمانو مدیر کل این نهاد به اعضای آژانس گزارشی از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ارائه داد. نشست توجیهی-فنی هم طبق روال کار آژانس پیش از برگزاری نشست فصلی و با محوریت گزارش اخیر آمانو و با حضور نماینده ایران؛ یعنی علی اصغر سلطانیه برگزار شده بود و باز هم سایت پارچین ظاهرا یکی از موضوعات محل بحث بوده است.

ادعای فعالیت‌های هسته‌ای نظامی پارچین از سال گذشته در گزارش پاییزه آمانو پررنگ شده و به رغم تاکید ایران بر فعالیت‌های متعارف نظامی در این سایت، اما آژانس انرژی اتمی از ادعای خود عقب ننشسته است و علاوه بر آنکه درخواست بازدید بازرسان این نهاد را محور پنج دور از گفت‌وگوهای کارشناسان این نهاد با ایران قرار داده، بلکه در گزارش تازه خود هم باز بر ادعای خود تاکید کرده است.

ادعای تازه آژانس درباره فعالیت‌های سایت پارچین این است که ایران به میزانی دست به پاکسازی این سایت زده که حتی اگر بازرسان آژانس هم بخواهند از آن بازدید کنند گزارش آنها مخدوش خواهد بود. دو برابر شدن تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو نیز به رغم آنکه هنوز وارد چرخه فعالیت نشده‌اند از دیگر نکات مهمی بود که در گزارش یوکیا آمانو به اعضای آژانس مورد توجه قرار گرفته بود. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران پس از انتشار این گزارش، آن را صرفا «بهانه تراشی‌های غیرفنی» خواند. ایران نه تنها تاکید دارد که فعالیت‌های این سایت نظامی هسته‌ای نیست، بلکه تاکید دارد که آژانس باید اسنادی را درباره اتهامات خود به ایران تحویل بدهد و در چارچوب یک مدالیته پاسخ ابهامات خود را از ایران دریافت کند. در چنین فضایی ایران خواستار تداوم گفت‌و‌گو‌ها برای حل و فصل مسائل است.

نشست توجیهی و واکنش سلطانیه

اما آنگونه که خبرگزاری فارس به نقل از بی‌بی‌سی فارسی گزارش داده، «به ادعای دیپلمات‌های غربی، تصاویر ماهواره‌ای پارچین که در یک نشست غیرعلنی نمایندگان کشورهای عضو آژانس به نمایش گذاشته شد، ظاهرا از تلاشی هدفمند طی ماه‌های اخیر برای پاکسازی این مجتمع از آثار آزمایش‌های احتمالی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.»

در این تصاویر جدید که به اواسط ماه آگوست؛ یعنی حدود دو هفته پیش باز می‌گردند، یک ساختمان که آژانس مدعی است بیش از یک دهه پیش توسط ایران برای آزمایش‌های انفجاری مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران استفاده شده، ظاهرا با استفاده از گونی‌های صورتی رنگی پوشیده شده است.

سلطانیه اما پس از پایان این نشست گفت که در جلسه توجیهی- فنی گزارش آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، برای روشن شدن افکار نمایندگان کشورها، علاوه بر اینکه به برخی از سوالات پاسخ داده شد، این پیام خیلی جدی هم اعلام شد که باید اجازه دهند آژانس و ایران بدون جنجال سیاسی، کارحرفه‌ای خود را انجام دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سلطانیه افزود: در این نشست توجیهی-فنی خطاب به دیگر اعضا اعلام کردم وقتی مباحث کاملا فنی رسانه‌ای می‌شود، جنجالی سیاسی ایجاد می‌کند که این موضوع به مانعی برای پیشرفت کار تبدیل می‌شود. در واقع کسانی که این فضا را ایجاد می‌کنند باید سرزنش شوند؛ زیرا خیلی از موضوعات راحت‌تر از حد تصور قابل حل هستند.

نماینده ایران در آژانس افزود: در واقع گزارش‌های آژانس وقتی باید ارائه شوند که همه آنالیزها، تحلیل‌ها و بررسی‌های علمی پایان یافته باشد. سلطانیه تاکید کرد: در این نشست به بخشی از اختلاف نظرها پرداختیم و گفته شد این اختلاف نظرها اصولی است که اگر رفع شود ما آماده همکاری هستیم.

سلطانیه همچنین با تاکید بر اینکه ایران باید اسناد اتهامات علیه برنامه هسته‌ای خود را مشاهده کند، هشدار داد که همه باید مراقب باشند اعتبار آژانس خدشه‌دار نشود. وی سپس به خبرنگاران گفت که صرفا داشتن یک تصویر از بالا، یک تصویر ماهواره‌ای، روشی نیست که آژانس باید از طریق آن فعالیت حرفه‌ای خود را انجام دهد.