وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در چهارمین نشست کمیسیون دو جانبه ایران و افغانستان و نیز توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، کنسولی و مرزی به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده بود، دیروز با حامد کرزای دیدار و گفت‌و‌گو کرد. علی‌اکبر صالحی در این دیدار با تاکید بر عزم دولت ایران بر ارتقای روابط با افغانستان در بخش‌های مختلف، تلاش دو طرف در برطرف کردن برخی موانع جزئی را زمینه‌ساز سرعت بخشیدن به روند توسعه مناسبات همه جانبه دانست. به گزارش ایسنا، او استمرار تبادل هیات‌های دو کشور را عاملی برای تحرک بخشیدن بیش‌تر روابط دانست و اهمیت آن را مورد تاکید قرار داد. حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار گسترش هرچه بیش‌تر همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و ظرفیت توسعه همکاری‌ها را به مراتب بالاتر از وضعیت موجود خواند و نسبت به تاثیرات مثبت برگزاری دور چهارم کمیسیون مشترک همکاری‌ها برای بهره‌گیری از تمام ابعاد ظرفیت‌های همکاری ابراز امیدواری کرد.

صالحی همچنین با زلمای رسول وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و بر گسترش روابط دوجانبه در بخش‌های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، وزرای خارجه دو کشور درباره مفاد تفاهمنامه‌ای که در کمیته‌های چهارگانه اجلاس همکاری‌های مشترک دو کشور در کابل تهیه شده بود گفت‌وگو کردند. تاکید بر امنیت چابهار، تحول اقتصادی افغانستان،‌ تقدیر از برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، افزایش سطح همکاری‌های تجاری،‌ گمرکی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت، بیمه و بانک، علمی،‌ فرهنگی،‌ آموزشی، کنسولی و مرزی از دیگر موارد گفت‌وگوهای صالحی و زلمای رسول بود.

صالحی در این دیدار گفت: مرزهای ایران و افغانستان مرزهای دوستی است و نه برادران افغان ما این اجازه را می‌دهند که این مرزها غیر از مرزهای صلح و دوستی باشد و نه برادران و خواهران شما در ایران اجازه خواهند داد که این مرزها غیر از مرزهای صلح و دوستی باشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران تلاش می‌کند تا رفت‌وآمدها را میان دو طرف قانونمند کرده و تسهیلات لازم را برای صدور ویزا به افغان‌ها فراهم کند.

به گفته وی، ایران تمامی تسهیلات را برای بازرگانان افغان در چابهار آماده خواهد کرد تا بازرگانان افغان بتوانند پس از این از طریق بندر چابهار به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند. صالحی اظهار کرد: پس از این بازرگانان افغان می‌توانند در چابهار انبارهایی را ایجاد کنند و از طریق این بندر تمامی امور بازرگانی خود را انجام دهند.