انتقاد از ناکارآمدی طرح سهام عدالت

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره عملکرد دولت در اجرای سیاست واگذاری سهام عدالت گفت: در واگذاری سهام عدالت هم مالکیت و هم مدیریت سهام باید واگذار می‌شد، اما واگذاری مالکیت با واگذاری مدیریت همراه نبود و همین امر موجب ناکارآمدی این طرح شد. غلامرضا مصباحی مقدم درگفت و گو با سایت خانه ملت، اظهارکرد: اصل واگذاری سهام عدالت به منظور صاحب سرمایه کردن خانوارهای ایرانی به خصوص اقشار ضعیف خوب بود اما کند بودن روند واگذاری ایرادی است که به آن وارد است و هنوز تمام مشمولان از این سهام بهره‌مند نشدند. مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه هنوز مدیریت سهام عدالت به مردم واگذار نشده است، گفت: از محل سهام عدالت سودی پرداخت شد اما این سود به دست آمده ناشی از مدیریت کارآمد که بهره‌وری را در شرکت‌های مشمول سهام عدالت بالا برده باشد، نبوده است.

وی با اشاره به دیگر ایرادات و ابهامات این طرح، افزود: گاهی در برخی اظهارنظرها هم اعلام کردند سود سهام عدالت ازمنابع دیگری پرداخت شده که این خیلی روشن نیست.

مصباحی مقدم درادامه به تعادل نداشتن واگذاری شرکت‌ها به بخش تعاونی ، خصوصی و سهام عدالت، گفت: واگذاری سهام به بخش خصوصی، تعاونی و سهام عدالت همزمان انجام نشد و برخی واگذاری‌ها با شتاب و برخی با کندی انجام شد.