وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس یک روزه «کشورهای ساحلی دریای خزر» که با سخنان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری‌اسلامی ایران درتهران آغاز شد، بر ضرورت تعیین نظام حقوقی این دریا در چارچوب منافع مشترک تاکید کردند.

وزرای امورخارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر، ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دیروز به منظور بحث و بررسی و تبادل نظر پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر گردهم آمدند، تا مقدمات اجلاس سران را فراهم کنند. وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس در سخنانی تاکید کرد: نظام حقوقی گذشته دریای خزر که هم اکنون به ما به ارث رسیده است، هرچند نظام حقوقی جامعی نیست، ولی پایه خوبی برای تشکیل رژیم حقوقی این دریا است. منوچهر متکی تصریح کرد: سیاست اصلی ایران در دریای خزر حل‌وفصل تمام مسایل دریای خزر توسط کشورهای ساحلی این دریا از طرق مسالمت آمیز و بااستفاده از اصل «اتفاق آرا» است.

وزیر امورخارجه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام کشورهای ساحلی دریای خزر دعوت می‌کند تا با اشتراک مساعی و در نظر گرفتن مسایل بلند مدت، این دریا را به دریای دوستی تبدیل کنند.

متکی با اشاره به دستور کار اجلاس امروز وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: دراین اجلاس پیرامون‌ موارد باقیمانده ‌از اعلامیه‌ای که معاونان وزرای خارجه آن را آماده کرده‌اند، بحث و گفت‌وگو خواهد شد. وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد که دستورکار دیگر این اجلاس، فراهم آوردن مقدمات اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر است که قرار است در چند ماه آینده در تهران برگزار شود.

متکی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با عقد قراردادهای بلندمدت جهت خرید نفت و گاز کشورهای ساحلی خزر امنیت تقاضا در این بازار را تضمین کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این اجلاس گفت : از آنجا که رژیم جدید حقوقی دریایی خزر هنوز تصویب نشده‌است، نباید به منفی نگری درباره مناسبات حقوقی گذشته روی بیاوریم. لاوورف، همچنین بر ضرورت توافق همه کشورهای منطقه برای دستیابی به مناسبات حقوقی درخصوص دریای خزر تاکید کرد. وزیر خارجه روسیه، با بیان اینکه پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برای اجلاس آتی سران کشورهای ساحلی‌دریای خزر آماده نمی‌شود، گفت: البته در اجلاس امروز می‌توان در خصوص «سند میانی» به توافق دست یافت.

لاوروف خاطر نشان کرد: پیش نویس بیانیه اجلاس سران باید قبل از برگزاری این اجلاس (اجلاس سران) آماده شود و تهیه این پیش‌نویس، کار اجلاس امروز وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه پنج کشور حوزه دریای خزر موافقت خود را برای برگزاری اجلاس سران کشورها در تهران اعلام کرده‌اند، گفت: اجلاس روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای خزر، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. وی با بیان اینکه در اجلاس امروز وزرای خارجه در خصوص تعیین زمان اجلاس سران رایزنی خواهد شد، گفت: در این اجلاس همچنین در خصوص مسایل مهمی همچون تعیین حدود بستر و مسایل نظامی دریای خزر بحث و رایزنی خواهد شد. وزیر خارجه روسیه موضوع «منع تردد کشتی‌ها با پرچم‌های بیگانه در دریای خزر» را یکی از دیگر موضوعات مورد بحث در اجلاس امروز عنوان کرد.