خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فکر می‌کند که ایران تا ماه دسامبر ۸۰۰۰ سانتریفوژ خواهد داشت و این افزایش چشمگیری است که به بیم‌ها نسبت به دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران دامن می‌زند.

به گزارش ایسنا این خبرگزاری به نقل از دیپلماتی نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: نگرانی از آن است که آنها تعداد حساسی سانتریفوژ داشته باشند، بدون آنکه علامت سوال‌های مربوط به سابقه برنامه ایران حل شده باشد. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: هر چه تعداد سانتریفوژهای آنها بیشتر باشد، مساله حساس‌تر خواهد شد و این مساله به یک نگرانی بزرگ‌تر در خصوص اشاعه تبدیل می‌شود.

دیپلمات یادشده گفت که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبران سیاسی، در مکالمات خصوصی گفته است که ایران در غنی‌سازی اورانیوم پیشرفتی ثابت حاصل می‌کند و هیچ نشانه‌ای از آهسته شدن حرکتش دیده نمی‌شود.

وی افزود: البرادعی می‌گوید که ایران در صورت تداوم یافتن آهنگ کنونی نصب ۸۰۰۰ سانتریفوژ را در تاسیسات نطنز انجام خواهد داد.

این دیپلمات ادعا کرد که البرادعی از منظر اشاعه به طرز فزآینده‌ای نگران شده است.

این در حالی است که البرادعی در نشست روز دوشنبه شورای حکام گفت که گفت‌وگو و دیپلماسی در نهایت تنها راه رسیدن به راه‌حل است که در قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پیش‌بینی شده است.