نگاه سوم- نشست آسیفای ایران سه‌شنبه شب با حضور مرضیه برومند و با موضوع مخاطب‌شناسی سینمای انیمیشن ایران برگزار شد. مرضیه برومند، کارگردان سینما و تلویزیون در مورد انیمیشن و تاثیرات آن گفت: اولین خاطره‌ای که من از کودکی خود دارم تصاویر کارتون سیندرلا در مجله کیهان بچه‌ها بود که باعث جذب من به دنیای نمایش و هنر بود به طوری که این موضوع باعث شد از کودکی در گروه‌های تئاتر به بازیگری مشغول شوم.

وی گفت: زمانی که من مدرسه موش‌ها را ساختم، کشور ما به تکنیک‌های عروسکی و انیمیشن دنیا نزدیک بود اما در حال حاضر این فاصله بسیار زیاد شده و وقتی حدود دو سال قبل خواستم برنامه‌ای برای تلویزیون به صورت ۳D بسازم، نتیجه چهارماه کار با تیم متخصص سه‌نفره تنها دودقیقه انیمیشن بود. برومند همچنین در مورد آثار هنری گفت: هر هنرمندی به مخاطب نیاز دارد و این موضوع در هنرهای زنده مخصوصا تئاتر بسیار ملموس‌تر است اما گسترده‌تر شدن مخاطب کار را سخت‌تر می‌کند. البته این موضوع با کارکردن برای مخاطب کار را سخت می‌کند و این جا است که خطر عوام‌زدگی هنرمند را تهدید می‌کند. کارگردان مربای شیرین در ادامه گفت: در انیمیشن تنها تکنیک قوی حرف اول را نمی‌زند، بلکه مهم ارائه پیام میان این تکنیک است و این عوامل بایدبه کمک هم بیایند تا یک اثر انیمیشن موفق شود.

برومند با اشاره به انیمیشن بلند خورشید مصر گفت: این انیمیشن از نظر هنری چندان موفق نبود اما استقبال عجیبی از آن شد. این استقبال نشان می‌دهد مردم انیمیشن ایرانی را دوست دارند.

برومند در پایان سخنانش گفت: انیمیشن هنر فخیمی است که در ذاتش تعالی دهند. متعالی نهفته است ولی هراس از ابتذال و گرایش به وجوه هنری باعث شده مردم از دیدن این هنر محروم باشند.

همچنین در این جلسه نور‌‌‌الدین زرین‌کلک، انیماتور در مورد برنامه‌های آسیفای ایران برای امسال گفت: قرار است امسال سال ملی انیمیشن باشد و در پایان امسال هم قرار است همایش ملی انیمیشن را برگزار کنیم.

وی همچنین در مورد اهداف این همایش گفت: هدف از این همایش آسیب‌شناسی و درمان شناسی انیمیشن ایران است چون متاسفانه در کشور ما انیمیشن ملی یامکتب انیمیشن وجود ندارد و در زمینه انیمیشن ما پیشرفت زیادی نکرده‌ایم.

زرین‌کلک افزود: امیدواریم این همایش در اسفندماه امسال برگزار می‌شود بتواند نسخه معقولی در مورد رفع عقب‌ماندگی انیمیشن ایران طرح کند و بتواند سطح انیمیشن ما را به سطح کشورهای دیگر تولیدکننده انیمیشن برساند.