شبی که درویش برافروخته شد

محمد خرمی

شامگاه سه‌شنبه، برنامه شب شیشه‌ای که با حضور احمدرضا درویش به عنوان مهمان برگزار شد، یک شب جنجالی را برای بینندگان خود بوجود آورد. رشیدپور در گفت‌وگو با مهمان برنامه زمانی که به دو برادر او اشاره کرد، احمدرضادرویش او را به ۵دقیقه سکوت دعوت کرد و درباره اشتباه بودن طرح پرسش‌هایی که به حریم خصوصی افراد نشانه می‌رود سخن گفت.

شب شیشه‌ای، که شاید حرکتی جدید و تازه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، همواره به دلیل نوع اجرا و محتوا مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

این برنامه به اعتقاد بسیاری هدف‌دار و کنترل شده محسوب می‌شود و این امر برای مهمانان و کسانی که دعوت می‌شوند و جواب رد می‌دهند، نیز مسجل شده است.

این موضوع از برخورد مهمانان با مجری و دلیل عدم حضور دیگران به وضوح مشخص است.

برنامه‌هایی که با حضور مریلا زارعی، تهمینه میلانی، بهروز صفاریان، امین تارخ و... برگزار شد به خوبی نشان‌دهنده جنگ مجری و مهمان بوده است که بیشتر به حاشیه و مسائل خصوصی کشیده شد تا گفت‌و‌گویی چالشی‌را در برداشته باشد. و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجری این برنامه مفهوم گفت‌وگوی چالشی و جذاب را نمی‌داند؟

برنامه سه‌شنبه شب نیز از برنامه‌هایی بود که از همان ابتدا و مطرح شدن سوال برنامه و مقایسه یک کارگردان با سه کارگردان دیگر حوزه دفاع مقدس که برای اولین بار چنین سوالی مطرح می‌شد، تعجب‌‌برانگیز بود.

پیش از این بیشتر سوال‌های برنامه مربوط به عملکرد مهمانان می‌شد.

احمدرضا درویش، کارگردان فیلم‌های «متولد ماه مهر»، «دوئل» و بسیاری از فیلم‌های دیگر در حوزه دفاع مقدس است.

اطرافیان این کارگردان او را آرام، کم‌حرف و سخت‌گیر معرفی می‌کنند و اعتقاد دارند اولین بار بود که درویش را با چهره‌ای چنین برافروخته و عصبانی می‌دیدند.

یکی از همکاران این کارگردان در فیلم سینمایی «دوئل» برنامه شب شیشه‌ای را هدفدار توصیف کرد و گفت: «احمدرضا تا به حال بجز به افراد خاصی که در کنارش هستند به کسی نگفته بود که دو برادرش شهید شده‌اند و حتی از کل عوامل فیلم «دوئل» به جز من، فقط تهیه‌کننده فیلم از این موضوع اطلاع داشت.»

به اعتقاد وی برنامه‌ شب شیشه‌ای به سود این کارگردان تمام شد.

احمد رضا درویش در این برنامه ضمن گلایه شدید از مجری گفت: در حدود ۲۳سال فعالیت فیلمسازی من، این اولین باری است که در رسانه‌های گروهی کسی از برادران شهید من حرف می‌زند، بسیاری از دوستانم در سینما اطلاع دارند که خانواده‌ام، دو برادر را به عرصه دفاع مقدس تقدیم کرده و من و خانواده‌ام به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم چه کسی تصمیم گرفته که شما در این برنامه به این نکته اشاره کنید. هر که بوده من را نمی‌شناخته، من به دوستان تهیه کننده شب شیشه‌ای گفته بودم اگر اطلاعاتی از من می‌خواهید با من صحبت کنید.

درویش گفت: علت این که برافروخته هستم، این است که هرگز حاضر نیستم امتیازاتی که متعلق به یک ملت است، به حسابم نوشته شود، در حالی که صدها برادر را در جنگ از دست داده‌ام. رفقایی داشته‌ام که بیشتر از برادرانم با آنها مانوس بوده‌ام.

در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) وقتی در یک ردیف حرکت می‌کردیم،‌ سر رفیق من با ترکش توپ از بدنش جدا شده .... من دوستانم را گاه بیشتر از برادرانم دوست داشتم. اما در همه این سال‌ها، تصمیمی گرفته بودم که شما امشب، تصمیم و عهدم را شکستید و من، قطعا چهره شما را تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.

وی ادامه داد: من نمی‌خواستم به خودم اجازه دهم تا با بلیت برادران شهیدم، خود را وارد ورطه‌هایی کنم و که بخواهم با اعتبار آنها حرکت کنم. من الان در آپارتمانی هستم که در هر دو طرف خانه، همسایگان خبر ندارند که برادرانم شهید شده‌اند. نمی‌خواستم این قضیه مطرح شود تا اعتبار یا امتیازی از این بابت که من برادر دو شهید هستم، به من داده شود و تصمیم گرفته بودم که کفایت، ظرفیت، زحمت و تلاش خودم، من را جلو ببرد. این کارگردان در سخنان خود عنوان کرد که ۳۰دقیقه پیش از آغاز برنامه در استودیو حاضر شده بود تا درباره گفت‌وگوی این برنامه تعامل کند که رشیدپور چند دقیقه قبل از شروع برنامه آمد.

رشیدپور در ابتدای برنامه تماس‌های مکرر برای حضور مهمانان را رد کرده بود که درویش در قسمتی از سخنانش علت حضور در برنامه را تماس‌های مکرر عوامل برنامه شب شیشه‌ای و مدیر شبکه تهران دانست.روز گذشته با احمد درویش تماس گرفتم که پس از تماس‌های مکرر زمانی که صحبت از برنامه شب شیشه‌ای شد با بغض او روبه‌رو شدم. او اعلام کرد که هنوز در شوک است و ترجیح می دهد، اظهار نظری در این باره نکند.