فراخوان البرادعی برای شکستن بن بست موجود در مناقشه هسته‌ای

دنیای اقتصاد- روز گذشته در حالی که قریب به دو ساعت از آغاز گفت‌وگوهای جواد وعیدی و رابرت کوپر، می‌گذشت شورای حکام با سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست فصلی خود را آغاز کرد. در این نشست علاوه بر بررسی گزارش اخیر محمد البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، درباره بودجه سالانه این سازمان تصمیم‌گیری می‌شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنان افتتاحیه خود در نشست فصلی شورای حکام، اعضای این شورا را به شکستن بن بست موجود و پایان رویارویی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراخواند.

البرادعی گفت: بر دیدگاه انتخاب دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید می‌کنم و آن را تنها راه رسیدن به نتیجه در پرونده هسته‌ای ایران می‌دانم.

وی همچنین به برخی‌از مفاد گزارش اخیر خود درباره فعالیت‌های‌ هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد: ایران از برداشتن گام‌هایی که از سوی شورای حکام و شورای امنیت از این کشور خواسته شده‌بود، خودداری کرده است.

وی گفت: ایران همچنان به ساخت تاسیسات آب سنگین در اراک ادامه می‌دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نپیوستن به پروتکل الحاقی و نیز فقدان اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران، دو بخش از مهمترین نگرانی‌های ما درباره رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است.

وی همچنین یکبار دیگر ایران را به رعایت شفافیت و همکاری بیشتر با آژانس فراخواند و گفت: این مساله موجب می‌شود هدف غایی در فرایند تحقیقات محقق شود.

تصویب بیانیه گروه «نم»

سفیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بیانیه‌ای را در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کردند.

در این بیانیه از روند جدید مذاکرات درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران استقبال شده‌است.

گروه «نم» در بیانیه خود همچنین با تاکید بر اینکه تنها راه‌حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران مذاکره بدون پیش شرط است، از طرفین خواسته است از هر نوع تصمیم‌گیری عجولانه خودداری‌نمایند و باتوجه به پیشنهادهای مختلف، برای حل صلح‌آمیز مساله تلاش کنند.

لغو ملاقات وعیدی

روز یکشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود جواد وعیدی به عنوان نماینده عالی رتبه ایران با اولی هانیونن،مقام عالی رتبه آژانس دیدار می‌کند تا ابهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مرتفع سازد.

اما دیروز آسوشیتدپرس خبر داد که این دیدار کمی پیش از زمان مقرر لغو شد. در گزارش ای.پی گفته شده است که این دیدار می‌توانست محکی باشد بر اراده ایران برای پایان دادن به بن بست در مناقشه اتمی. دیپلمات‌ها گفته‌اند این دیدار به این علت لغو شد که وعیدی «هیچ چیز مهمی را برای ارائه به هانیونن به همراه نداشت».

این دیدار قرار بود پس از پایان گفتگوی وعیدی و رابرت کوپر، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برگزار شود، دیداری که روز گذشته پشت درهای بسته برگزار شد. کوپر و وعیدی در کنفرانس مطبوعاتی خود از صحبت درباره جزئیات این مذاکره خودداری کردند.

وعیدی پیش از ورود به محل مذاکره در گفتگو با ایرنا در وین در پاسخ به سوالی درباره هدف این دیدار گفت: این دیدار براساس توافقی صورت می‌گیرد که در دیدار خاویر سولانا و علی لاریجانی برای آماده‌سازی دور بعدی ملاقات‌هایشان انجام شده است

لاریجانی و سولانا که در شهر مادرید اسپانیا دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند، دهم خرداد تصمیم گرفتند معاونان آنان بحث‌ها را ادامه دهند و زمینه را برای دوربعدی گفت‌وگوها آماده کنند.

وعیدی همچنین درباره احتمال ملاقات بین سولانا و لاریجانی در وین گفت که هر چیزی امکان‌پذیر است؛ اما مهم آن است که زمینه برای دور بعدی مذاکرات آماده شود.