عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ شناور

سهمیه‌بندی از ۵روز دیگر و با خودروهای دولتی آغاز می‌شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی‌بر شناور بودن نرخ عرضه آزاد بنزین پس از سهمیه‌بندی تاکید کرد.

اظهارات باهنر، یک روز از پس از حضور وزیر کشور در مجلس و در حالی ابراز می‌شود که پس از مدت‌ها سکوت مقامات رده بالای کشور درباره شیوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین، حالا یکی دو روزی است که به یکباره سیلی از اظهارنظرهای متفاوت از سوی آنان به سمت رسانه‌ها سرازیر شده است. در حالی که دو روز قبل از جلسه غیر علنی مجلس خبر رسید که وزیر کشور عرضه آزاد بنزین با نرخ شناور را تایید کرده است، روز گذشته، روابط عمومی‌وزارتخانه متبوع پورمحمدی، سخنان «نسبت داده شده» به وزیر کشور درباره قیمت مازاد برسهمیه بنزین را تکذیب کرد.

یک گام دیگر به جلو

هر چند در این تکذیبیه اصل عرضه بنزین به قیمت آزاد، رد نشده است و پس از پذیرش سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت، می‌توان این را یک گام دیگر به جلو در اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه دانست، ولی از سوی دیگر این اطلاعیه عرضه بنزین به نرخ شناور یا هر نرخ دیگر را تایید نکرده و آن را سوءبرداشت رسانه‌ها به حساب آورده است.

در همین حال روز گذشته محمد رضا باهنر، در جمع خبرنگاران، نرخ شناور را شیوه عرضه بنزین آزاد پس از سهمیه بندی دانست. باهنر زمان آغاز سهمیه‌بندی را «چهار تا پنج روز آینده» اعلام کرد و گفت: سهمیه‌بندی بنزین ۴ تا ۵ روز آینده در سراسر کشور و با خودروهای دولتی آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی افزود: بنزین خودروهای‌ دولتی به قیمت آزاد ارائه خواهد شد و آنها حق ندارند از بنزین لیتری ۱۰۰تومان استفاده کنند.

وی یادآور شد: دولت یک سیستم حسابداری را برای سهمیه‌بندی خودروهای دولتی راه‌اندازی کرده است.

نایب رییس اول مجلس در مورد اجرای سهمیه‌بندی بنزین خودروهای شخصی نیز گفت: پس از آن که سهمیه‌بندی خودروهای دولتی اجرا شد، نوبت سهمیه‌بندی بنزین خودروهای شخصی فرا می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود ۴تا۵روز بعد از اجرای سهمیه‌بندی بنزین خودروهای دولتی آغاز شود.

باهنردر مورد بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی نیز گفت: روزهای نخست اجرای سهمیه‌بندی بنزین، اصلا بنزین آزاد عرضه نمی‌شود.چون هر کسی می‌تواند از سهمیه بنزین خود استفاده کند تا کار جلو برود و تا حدودی روشن شود که خودروها چند درصد از سهمیه خود استفاده و یا پیش‌خور می‌کنند تا قیمت بنزین آزاد مشخص شود و برای آنانی که طالب بنزین‌آزاد هستند برآوردی انجام ‌شود.

باهنر در مورد قیمت بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی نیز توضیح داد: نرخ دوم بنزین به صورت شناور همانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس یعنی با محاسبه نرخ موجود بنزین، قیمت حمل‌ونقل، هزینه جایگاه‌های عرضه سوخت و غیره خواهد بود.

نایب رییس اول مجلس تصریح کرد: احتمال می‌رود هر ماه یک بار، قیمت شناور بنزین محاسبه و اعلام شود. وی تاکید کرد: مجلس طرفدار ثابت بودن قیمت بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی است، اما این قیمت باید واقعی باشد. وی اظهار داشت: با توجه به محاسباتی که انجام شده، با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، ۷ تا ۸درصد فشار مصرف به جامعه وارد خواهد شد که این امر هم طبیعی است.

باهنر البته در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سهمیه‌ خودروها، جواب روشنی نداد و گفت که دولت هنوز در حال انجام برآوردهای لازم است. اما در حالی که باهنر با جدیت فراوان از نهایی شدن اجرای سهمیه‌بندی بنزین طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده سخن گفت، معاون اول رییس‌جمهوری، یک بار دیگر در اظهار نظری محافظه‌کارانه به اجرای سهمیه‌بندی بنزین، «پس از رفع مشکلات سیستم» اشاره کرد.

وی گفت:‌ سیستم توزیع بنزین با استفاده از کارت هوشمند یک طرح بسیار بزرگ و بی‌سابقه در دنیاست که در مرحله ارزیابی است و پس از رفع مشکلات آن، سهمیه‌بندی بنزین نیز اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، داودی در حاشیه همایش جامعه ایمن در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا سهمیه‌بندی بنزین دو هفته آینده اجرایی می‌شود، ‌گفت: الان استفاده از کارت‌های هوشمند را برای همه خودروها اجباری کرده‌ایم تا از این طریق بنزین دریافت کنند، اما با این کار سیستم زیر بار حجم بالایی از کار رفته است که باید جوابگوی ۷ تا ۸‌میلیون خودرو و ۴‌میلیون موتورسیکلت باشد.

گویا داودی چندان تمایلی نداشت پاسخ مطمئن و روشنی به این سوال خبرنگاران بدهد و ترجیح داد نگرانی از مشکلات احتمالی پس از اجرای سهمیه‌بندی را سپر بلا کند و درباره تصمیم‌گیری قطعی در این مورد سخنی نگوید.

در ادامه این روز پراظهارنظر درباره بنزین، دیروز شهردار تهران هم در مورد «شیوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین» ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ماشین‌آلات پیشرفته نگهداری روسازی معابر در جمع خبرنگاران گفت: اصل سهمیه‌بندی بنزین موضوع درستی است. وی اضافه کرد: با سهمیه‌بندی بنزین در استفاده از خودروهای شخصی محدودیت ایجاد می‌شود و باید برای رفع این مشکل سیستم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم چرا که با این کار تقاضای سفر کاهش نمی‌یابد. شهردار تهران تاکید کرد: ما نگران شیوه اجرای سهمیه‌بندی هستیم، نگران سهمیه‌بندی بنزین نیستیم.

در همین حال از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر رسید که تاکنون هیچ تصمیمی درباره نرخ عرضه آزاد بنزین اتخاذ نشده است.

در اطلاعیه آن روابط عمومی آمده است: پیشنهاد دولت برای شناورسازی قیمت بنزین آزاد به هیچ وجه صحت ندارد.

از سوی دیگر، حسن مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به ایسنا گفت: زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین نزدیک است، اما در‌حال‌حاضر بحثی از عرضه بنزین آزاد نیست و نباید با مطرح کردن آن، فضای جامعه را ملتهب کرد.

گویا مرادی، سخنانی صبح دیروز باهنر، نایب رییس مجلس را نشنیده، یا آنها را نشنیده گرفته است.