شیک‌پوشان بر کاپیتان جک چیره شدند

نگاه سوم- با اکران دو فیلم دیگر از فیلم‌های سینمایی دنباله‌دار در سینماهای آمریکا، سینماهای این کشور از روز جمعه وارد دوره جدیدی از اکران شدند. از «سیزده یار اوشن» و «خوابگاه: قسمت دوم» انتظار می‌رفت که با توجه به اکران در تابستان فروش رویایی را در سینماهای آمریکا به وجود آورند. در این دوره به نظر می‌رسد «سیزده یار اوشن» به لطف مجموع ستاره‌های شیک پوش خود، بخش زیادی از سینماروهای بالای ۲۵سال را به سینما بکشاند. انیمیشن«surfs up» خانواده‌ها و نوجوانان را نشانه رفته و «خوابگاه: قسمت دوم» امیدواراست طرفداران پروپاقرص سینمای وحشت را جذب کند.اسیتون سودربرگ همچنان به عنوان کارگردان «اوشن» حضور دارد و در همان حال که مظنونان همیشگی شامل کلونی، براد پیت، مت دیمن و دان چیدل را دوباره کنار هم قرار داده، چند بازیگر جدید از جمله آل‌پاچینو و آلن بارکین راهم به این قصد دزدی در لاس‌وگاس اضافه کرده است. فروش افتتاحیه این فیلم تقریبا به اندازه دو قسمت قبلی و به قدری بود که عنوان موفق‌ترین فیلم هفته را به خود اختصاص دهد و در نخستین هفته اکران با ۱/۳۷میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم هفته شد.

دو فیلم قبلی سودربرگ نیز افتتاحیه‌ای در خور توجه داشتند. «یازده یار اوشن» در دسامبر ۲۰۰۱ در سه روز اول اکران ۱/۳۸میلیون دلار فروخت و «دوازده یار اوشن» هم سه سال بعد کار خود را با ۲/۳۹میلیون دلار آغاز کرد.بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که «سیزده یار اوشن» در سه روز اول حدود ۴۰میلیون دلار بفروشد که این اتفاق رخ نداد.

در هفته‌ای که بازار آمریکا هفته‌ای نه چندان پرفروغ را پشت سر گذاشت ولی «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» با وجود اکران فیلم های جدید با فروش ۳/۲۱میلیون دلار در رتبه دوم جدول قرار گرفت. این فیلم فروش خود را در مجموع ۶۱/۲۵۳میلیون دلار رساند.

برای تصاحب جایگاه سوم و چهارم، رقابت سختی به وجود آمد. فیلم «باردار» که هفته گذشته با شروعی پرقدرت و فروش ۷/۳۰میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت، این هفته با فروش ۲۰میلیون دلار بالاتر از فیلم‌های تازه‌وارد در رده سوم قرار گرفت.

انیمیشن «surfs up» ساخته مشترک برانن و کریس باک است که درباره پنگوئن‌ها است و با فروش ۱۸میلیون دلاری در رده چهارم قرار گرفت.

به اعتقاد برخی «شرک» که هنوز در فهرست فیلم‌های پرفروش جای دارد باعث شد آمار تماشاگران«surfs up» کاسته شود. «شرک۳» این هفته ۷/۱۵‌میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را به ۹/۲۸۱‌میلیون دلار ‌رساند. «خوابگاه: قسمت دوم» را الای راث، سازنده فیلم اول کارگردانی کرده و لورن جرمن،هیترماتاراتوو بیو فیلیپس نقش سه دانشجو آمریکایی را بازی می‌کنند که در یک خوابگاه اسلواکیایی گیر می‌افتند. این فیلم نتوانست به دلیل سختی رقابت،مانند فیلم اول که در هفته اول ۲۰‌میلیون دلار فروش داشت، موفق ظاهر شود و فقط ۷/۸‌میلیون دلار فروش داشت و در رتبه ششم قرار گرفت.

فیلم «آقای بروکس» نیز با فروش ۵‌میلیون دلار در رده هفتم قرار گرفت و فروش خود را پس از دو هفته به ۶/۱۸‌میلیون دلار رساند. این فیلم دومین فیلم سازنده آن، بروس اوانس که در اصل یک فیلمنامه نویس است به حساب می‌آید. کوین کاستنرودمی‌مور دو بازیگر این فیلم توانستند این فیلم را در هفته‌های ابتدایی پرفروش کنند. «اسپایدرمن۳» همچنان در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش هفته قرار دارد. مرد عنکبوتی این هفته نیز ۴/۴‌میلیون دلار فروش داشت و هشتمین فیلم‌پرفروش هفته شد این فیلم در شش هفته ۷/۳۲۵‌میلیون دلار فروخته است.

تریلر «دیستربیا» هم پس از ۱۰‌هفته در جدول قرار دارد. فیلم دهم جدول این هفته تاکنون ۸/۷۷‌میلیون دلار فروخته است. «پیشخدمت» ساخته فرانسیس وبر هم ۷/۱‌میلیون دلار فروخت و فیلم نهم جدول شد و بدین ترتیب جز چند فیلم پرفروش بالای جدول، در مجموع بقیه فیلم‌ها این هفته عملکردی ناموفق داشتند.