سهام ایرالکو امروز به بورس می‌آید

دنیای اقتصاد- بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران امروز صبح مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار می‌کند.شرکت ملی مس با ارزش بازاری معادل ۲۹هزار و ۷۱۲میلیارد ریال به عنوان اولین شرکت مشمول سیاست‌های کلی صدر اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس عرضه شد. هم‌زمان سهام «ایرالکو» سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ امروز در بورس تهران عرضه می‌شود

گروه بورس - بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران امروز صبح مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما شرکت ملی مس با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۵۷۸۹میلیارد و ۶۴۵میلیون ریال و ارزش بازاری معادل ۲۹هزار و ۷۱۲میلیارد ریال که پیش از سال ۸۶، به عنوان اولین شرکت مشمول سیاست‌های کلی صدر اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس عرضه شد، امروز به منظور تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود به مجمع می رود. این شرکت متعاقب ۵درصد عرضه سهام خود، در صدر شرکت‌های بورس تهران از نظر ارزش بازار قرار گرفت. ملی صنایع مس قرار است از ۱۱۸۷ریال سود محقق شده، حداقل ۸۰درصد

( ۹۵۰ریال برای هر سهم) را بین سهامداران تقسیم کند که در این صورت کل سود تقسیمی بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان است. مقامات دولتی از این عرضه در بورس تهران به عنوان «عرضه‌ای شیرین» و خصوصی‌سازی موفق یاد می‌کنند. قیمت این سهم در اولین روز در محدوده ۳۶۰۰ تا ۴هزار ریال عرضه شد و در حال حاضر ۵۱۳۲ریال است، که بازدهی بیش از ۴۲درصدی را در کمتر از سه ماه نصیب خریداران اولیه کرده است.

همچنین شرکت پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۵ معادل ۱۰۳۸ریال اعلام کرده بود که موفق شد ۱۴درصد بیش از سود پیش‌بینی شده را پوشش دهد.از سوی دیگر مجمع عمومی ملی مس امروز صبح در حالی برگزار می‌شود که ۵درصد سهام سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ یعنی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در بورس تهران عرضه خواهد شد. هنوز قیمت هر سهم ایرالکو مشخص نیست، اما پیش‌بینی اولیه حکایت از استقبال بازار از خرید سومین سهام عرضه شده مشمول اصل ۴۴ در روز جاری دارد.

شرکت ایرالکو هم اکنون ۵۰درصد از آلومینیوم کشور را تولید می‌کند. امروز از نگاه تحلیلگران بازار روز خوبی برای کارنامه خصوصی‌سازی در سال اخیر در کشور محسوب می‌شود. چرا که از یک سو، دارندگان سهام شرکت ملی مس سود قابل توجهی دریافت می‌کنند و از یکسو قیمت سهام سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ مشخص و پنج‌درصد آن عرضه می‌شود.