دنیای اقتصاد - یک نماینده مجلس به نقل از سخنان وزیر کشور در جلسه غیرعلنی و غیررسمی دیروز مجلس، از موافقت دولت با عرضه آزاد بنزین در کنار میزان سهمیه‌بندی شده خبر داد

پیش از این اعلام شده بود که دولت با عرضه آزاد بنزین مخالف است. و عرضه بنزین به همان میزان سهمیه‌بندی شده محدود خواهد شد که این دیدگاه در مجلس نیز طرفدارانی دارد.

در همین حال، در حالی که پیش‌بینی می‌شد قیمت بنزین آزاد حول و حوش رقم ۵۰۰تومان به صورت ثابت تعیین شود، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که قیمت بنزین آزاد به صورت شناور و ماهانه تعیین خواهد شد.از سوی دیگر، معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت هم اعلام کرده است که میزان سهمیه بنزین هر خودرو نهایتا تا امروز مشخص خواهد شد.گفته می‌شود این میزان بین ۳ تا ۴ لیتر برای هر روز خواهد بود. دولت عرضه بنزین مازاد بر سهمیه را پذیرفت

تعیین سهمیه خودروها در جلسه یکشنبه شب

دولت برای بنزین آزاد پیشنهاد قیمت شناور را دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جلسه کمیسیون انرژی اعلام کرد که دولت برای بنزین آزاد پیشنهاد قیمت شناور را دارد.

به گزارش ایسنا سیدعماد حسینی مخبر کمیسیون انرژی، در جمع خبرنگاران درباره جلسه این کمیسیون که به گفته‌ وی با حضور نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، برگزار شد، گفت: نعمت‌زاده درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی و هم‌چنین آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت به اعضای کمیسیون گزارش داد.

حسینی به نقل از نعمت‌زاده گفت: از ۲۲۷۰ جایگاه سوخت‌گیری،‌ ۷۰ جایگاه مشکل دارند و با وجود برخی نقدها مبنی بر کاهش مصرف بنزین با اجرای کارت هوشمند، ولی مصرف بنزین در فروردین‌ماه ۶/۷‌درصد، در اردیبهشت ۹/۱۱‌درصد و در ۱۸ روز خرداد ۱۰‌درصد رشد داشته است.

مخبر کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت که یک میلیون و ۶۰۰‌هزار کارت هوشمند هنوز به دست متقاضیان نرسیده است.

به گفته‌ وی، بر اساس اعلام نعمت‌زاده، دولت برای قیمت آزاد بنزین پیشنهاد قیمت شناور را دارد.

سرانجام وزیر کشور به عنوان اولین مقام رسمی مرتبط با سهمیه‌بندی بنزین، از عرضه آزاد این حامل سوخت خبر داد.

مصطفی پورمحمدی که روز گذشته برای دومین بار در ۲۰ روز گذشته به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده بود، در جلسه‌ای غیر علنی و غیر رسمی درباره علت تعویق‌های مکرر اجرای قانون و برنامه‌های دولت برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به نمایندگان توضیح داد.

پورمحمدی البته باز هم به میزان سهمیه خودروها و قیمت فروش آزاد بنزین اشاره‌ای نکرد.

وزیر کشور در این جلسه گفت: مشکلات مربوط به کارت هوشمند سوخت حل شده و قرار است سهمیه‌بندی نیز در سه رده، خودرهای دولتی، شخصی و عمومی‌و موتور سیکلت‌ها ساماندهی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیات رییسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران در توضیح آنچه در این جلسه گذشت، اظهار کرد: هیچ‌گونه سستی از سوی دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه دولت با تمام توان برای ایجاد مقدمات سهمیه‌بندی بنزین تلاش می‌کند، افزود: دولت آنچه را که مجلس در خصوص بنزین تصویب کرده، به طور کامل اجرا می‌کند و چند هفته دیرتر یا زودتر نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

حاجی بابایی با اشاره به توافق مجلس با دولت برای آغاز سهمیه‌بندی از پایان خرداد ماه، گفت: اگر تاخیری هم بوده برای ایجاد مقدمات اجرای مناسب سهمیه‌بندی است.این عضو هیات رییسه مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام دولت، تا کنون ۹۰ درصد جایگاه‌های سوخت تجهیز شده و اکثر کارت‌های هوشمند سوخت نیز توزیع شده است.

وی تصریح کرد: در کنار فشارهایی که به دولت وارد می‌کنیم، باید مراعات حال دولت را نیز بکنیم و به دولت زمان دهیم که آمادگی خود را به دست آورد.

بیژن شهبازخانی نماینده ملایر نیز درباره جلسه غیر علنی مجلس با وزیر کشور درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: به گفته وزیر کشور مشکلات مربوط به کارت هوشمند سوخت حل شده و قرار است سهمیه‌بندی نیز در سه رده، ساماندهی شود.وی افزود: در این جلسه، نایب رییس اول مجلس نیز پیشنهاد داد تا این مراحل در دو هفته اجرایی شود که این پیشنهاد از سوی وزیر کشور مورد تایید قرار گرفت.

شهباز خانی تصریح کرد: متاسفانه هنوز سهمیه ماهانه هر خودرو و قیمت آزاد بنزین مشخص نشده است.نماینده ملایر گفت: هر چند به گفته وزیر کشور، مشکلات کارت هوشمند تا حدی حل شده است، اما هنوز برای برخی مسائل پاسخی ارائه نشده است.وی یادآور شد: این دغدغه وجود دارد که دولت نتواند در دو هفته سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کند.

شهبازخانی خاطر نشان کرد: براساس اعلام وزیر کشور قرار است برای خودروهای پرمصرف سهمیه آزاد تعیین شود. از سوی دیگر علی اکبر محرابیان، رئیس ستاد طرح‌های ویژه دولت روز گذشته به ایرنا گفت: تا این لحظه در دولت تصمیمی برای میزان سهمیه‌ بنزین خودروها گرفته نشده و اعداد و ارقام اعلام شده از سوی افراد و گروه‌ها، گمانه‌زنی است.

اما محرابیان در عین حال سهیمه بندی بنزین را قطعی و حتمی دانست و افزود : دولت تمام تلاش خود را برای اجرای قانون انجام خواهد داد.

محرابیان خاطرنشان کرد : تکلیف ما به عنوان دولت ، اجرای قانون است و برای اجرای سهیمه‌بندی بنزین که مصوبه مجلس و قانون بوده است تمام تلاش خود را کار خواهیم بست، مگر اینکه در مجلس تصمیم دیگری اتخاذ شود.

رییس ستاد طرحهای ویژه دولت خاطرنشان کرد : خوشبختانه گام اول سهمیه بندی بنزین که همان کارت هوشمند است با موفقیت برداشته شده و دولت این مرحله را که سخت‌ترین قسمت کار بود با موفقیت پشت سر گذاشته است.

محرابیان با بیان ‌اینکه امروز تمامی‌مصرف بنزین کشور درمرکز اطلاعات پایش می‌شود، گفت: مصرف روزانه‌و ماهیانه گروههای مختلف خودروها در کشور را مشخص داریم و این گام بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه پیش از این،آمار مربوط به مصرف سوخت براساس اطلاعات و آمار میدانی و گمانه‌زنی بود و خطا و غلط در آن زیاد بود ،افزود : امروز با استفاده از کارت هوشمند سوخت آمار واقعی مصرف‌بنزین درکشور را می‌دانیم و می‌توانیم تصمیم‌گیری کارشناسانه براساس این اطلاعات داشته باشیم.

محرابیان خاطرنشان‌کرد: با اطلاعات وآمار دقیقی که در روزهای اخیر آورده‌ایم مشخص‌شده که مصرف بنزین درکشور آن چیزی که قبلا اعلام شده‌بود،نیست.

محرابیان که به همراه وزیر کشور در نشست دیروز مجلس نیز شرکت کرده بود، در خصوص نتیجه این جلسه غیر علنی بودن این جلسه از ارائه هرگونه اطلاعاتی خودداری کرد.

اما در شرایطی که وزیر کشور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه دولت، هنوز درباره میزان دقیق سهمیه‌ خودروها اظهارنظر نکرده‌اند، صبح روز گذشته معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت، از تعیین سهمیه‌ها در جلسه‌ شب گذشت دولت خبر داد. احمد تولایی گفت: پیش بینی می شود هیئت دولت امشب سهمیه قطعی بنزین خودروها را به تصویب برساند.

معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت درگفتگو با خبرگزاری مهر دربار اجرای سهمیه بندی سوخت گفت: سهمیه بنزین خودروها هنوز تعیین نشده و اگر رقمی در این باره ارایه می‌شود، مصوب دولت نیست.

احمد تولایی گفت: به عنوان معاون فنی طرح، باید رقم سهمیه ها را وارد سیستم کنم، اما هنوز هیچ رقمی به ما داده نشده است.وی تصریح کرد: پیشنهادهایی برای سهمیه خودروها از سوی دولت داده شده، اما هنوز توسط هیئت دولت به تصویب نرسیده است. در نتیجه هیچ رقمی درست نیست تا وقتی از سوی هیئت دولت اعلام شود.وی پیش‌بینی کرد هیئت دولت دوشنبه نسبت به نهایی کردن میزان سهمیه ها، اقدام کند.