جهش ناگهانی مصرف در هند

مترجم: شادی آذری

میزان مصرف در هندوستان طی دو دهه آینده از میزان مصرف در آلمان پیشی خواهد گرفت. اگر سرمایه‌گذاران بالقوه فرصت استفاده از رشد اقتصادی ۸درصدی و جمعیت میلیاردی هندوستان را از دست داده‌اند، زیاد نگران نباشند چون مشاوران مرکز تحقیقات مک‌کنزی به تازگی گزارشی مفید در اختیار آنان قرار داده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد.

در گزارشی که در مورد بازار مصرف‌کنندگان هندوستان منتشر شد، آنها جزئیاتی را در زمینه انفجار اقتصادی پیش‌رو ارائه دادند.

با توجه به رشد اقتصادی سالانه ۳/۷درصدی هندوستان طی دو دهه، هندوستان تا سال ۲۰۲۵ به عنوان پنجمین بازار مصرف‌کننده بزرگ جهان از آلمان پیشی خواهد گرفت.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که قشر متوسط این کشور از ۵۰میلیون نفر به ۵۸۳میلیون نفر افزایش خواهد یافت و تنها یک‌پنجم هندی‌ها دارای حداقل درآمد برای یک خانوار خواهند بود. یعنی تنها یک‌پنجم از آنها درآمدی کمتر از ۹۰۰۰۰روپیه در سال (۲۲۰۰دلار) خواهند داشت.

براساس این گزارش، همه انواع فعالیت‌های اقتصادی در هندوستان سودده خواهند بود. اما گزارش دیگری به نام «خیز بازار مصرف‌کننده هندوستان» نشان می‌دهد که در کجا فرصت‌های پربازده بیشتر خواهد بود.

اول آنکه این فرصت‌ها در قشر ثروتمند جامعه پدید می‌آید. در‌حال‌حاضر فقرا و طبقه متوسط رو به ضعیف در مجموع ۷۵درصد کل هزینه‌های مصرف‌کنندگان این جامعه را به دوش می‌کشند.

بنا به پیش‌بینی مک‌کنزی، تا سال ۲۰۲۵، اوج مصرف به طبقه متوسط جامعه منتقل می‌شود و آنها ۵۹درصد مصرف هندی‌ها را به خود اختصاص خواهند داد و ثروتمندان ۲۰درصد آن را. دوم آنکه اوج مصرف در شهر‌ها خواهد بود.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که مصرف در مناطق شهری از رقم کنونی ۴۳درصد مجموع مصرف کشور به ۶۲درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. اگرچه که در آن زمان همچنان اغلب هندی‌ها روستانشین خواهند بود.

سوم آنکه همزمان با افزایش هزینه‌ها در اقلام غیرضروری، برخی از بازار‌ها سریع‌تر از سایرین رونق می‌گیرند.

در شرایطی که تا سال ۲۰۲۵ سهم عمده هزینه مصرف‌کنندگان هندی به غذا اختصاص می‌یابد، سهم نوشیدنی و تنباکو از هزینه‌های آنان از رقم ۴۲درصد به ۲۵درصد کاهش و هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان از ۴درصد به ۱۳درصد افزایش خواهد یافت.

اگر پیش‌بینی‌های مک‌کنزی در مورد رشد اقتصادی هند معقولانه به نظر رسد، آنگاه باید بگوییم سایر پیش‌بینی‌ها بدبینانه است. به عنوان مثال در این گزارش آمده است که هزینه در بخش‌های آموزش و زیرساخت‌ها باید افزایش یابد.

اما هنوز تصورش هم بسیار سخت است که صدها میلیون نفر از هندی‌ها به وضعیت قشر متوسط جامعه با درآمد متوسط برسند تا در سطحی استاندارد تحصیل کنند. تبدیل هزاران مدرسه قدیمی و مخروبه به مدارس نو و استاندارد حتی اگر پول کافی موجود باشد هم غیرممکن به نظر می‌رسد.

با توجه به وضعیت مالی نسبتا ضعیف هندوستان چنین احتمالی تقریبا غیرممکن است.

اگر قرار باشد که پرنده طلایی افسانه‌ای رشد اقتصادی هندوستان، یک ققنوس باشد و نه یک جوجه معمولی، پیش‌بینی‌هایی اینچنین می‌بایست دولت این کشور را بر آن دارد که برای حل چنین مشکلاتی وارد عمل شود.

سومان بری، رییس یک مرکز تحقیقاتی به نام شورای ملی تحقیقات اقتصاد کاربردی جمله‌ای هشداردهنده گفته است: «ما تنها طی چهار سال گذشته رشد اقتصادی فوق سریعی را شاهد بودیم. اما هنوز ممکن است این رشد را از دست بدهیم.»