کارناوال، تلاش انسان‌هاست برای رهایی موقت از قیدوبندهای اجتماعی، برای به نمایش گذاشتن بی‌پرده‌ شادی، و راهی برای نشان‌دادن قدرت خلاقه‌ فردی و اعمالی که انسان‌ها خارج از کارناوال امکان انجام آن را در ملا عام ندارند. «کارناوال فرهنگ‌ها» برلین که از ۲۵ تا ۲۸ مه برگزار می‌شود، نتیجه‌ رشد جمعیت مهاجران به این شهر است. برلین پس از اتحاد دو آلمان از نظر تنوع فرهنگی رشد روز افزونی یافت، طوری که در این زمینه شهرتی جهانی کسب کرد و به سمبلی برای اتحاد اروپا تبدیل گشت.

در حال حاضر در برلین نزدیک به ۴۵۰۰۰۰ غیرآلمانی زندگی می‌کنند که این شهر را به نوعی «کارگاه ادغام خارجی‌ها در جامعه‌ بومی» تبدیل کرده‌اند. مراکز بی‌شمار فرهنگی ملیتهای گوناگون و کوشش‌های دولت برای زندگی مسالمت‌‌آمیز شهروندانی که از چهار گوشه‌ جهان در این شهر گرد آمده‌اند، به برلین چهره‌ای الوان بخشیده‌اند.

در این راستا «کارگاه فرهنگ‌های جهان» که یکی از مراکز فرهنگی دولتی برای ایجاد تفاهم است، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ کارناوال فرهنگ‌ها را به‌راه انداخت.

در آغاز تعداد کمی در این جشن چندفرهنگی شرکت کردند، اما هر ساله به تعداد شرکت‌کنندگان افزوده شد، بطوری که کارناوال پس از ۱۰ سال به یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های خیابانی اروپا تبدیل شده است.

کارناوال فرهنگ‌های برلین از همان ابتدا میعادگاه اقلیت‌های قومی و مذهبی در برلین بود برای معرفی موسیقی‌ها و مراسم مذهبی و خوراکی‌های خود.

سال گذشته برای نخستین بار گروهی از ایرانیان مقیم برلین نیز با سازهای کوبه‌ای ایرانی در این جشن شرکت جستند.

کارناوال در شهرهای دیگر اروپایی سابقه‌ بیشتری دارد، به عنوان مثال کارناوال ناتینگ هیل در لندن و یا زومرکارناوال در رتردام. اما کارناوال برلین از نظر تنوع فرهنگ‌ها در جهان بی‌نظیر است.

«کارناوال فرهنگ‌ها» امسال در شهر برلین، با وجود بارش بی‌وقفه‌ باران ۶۰۰ هزار تماشاگر را به خیابان‌ها کشاند. در زیر باران، همراه با نوای طنین‌افکن موسیقی و در فضایی سرشار از رنگهای گوناگون، ۹۴ گروه از ۷۰کشور جهان به جشن و پایکوبی پرداختند.

به گفته‌ برگزارکنندگان این کارناوال که برای دوازدهمین بار در برلین برپا می‌شود، تا دوشنبه (۲۸ ماه مه)، روز پایانی کارناوال، یک‌میلیون و چهارصد‌هزار بازدیدکننده از این جشن خیابانی دیدار ‌کردند.

روز دوشنبه (۲۸ ماه مه) به گروهی که زیباترین لباس‌ها را بر تن داشته یا خلاقیت ویژه‌ای برای این جشن خیابانی از خود نشان داده بودند، جوائزی اهدا ‌شد.