وزیر کار: انتظارات برآورده نشده‌اند

نرخ بیکاری در پایان برنامه سوم توسعه ۳/۱۲درصد اعلام شده بود که سرشماری جدید نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در پایان برنامه سوم ۱۴درصد بوده که اکنون به ۵/۱۲درصد رسیده است.

محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اشتغال یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باید همه عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه همراه شوند تا مشکل اشتغال رفع شود. وی افزود: برای ایجاد فرصت‌های شغلی باید سیاست‌گذاری در بخش اقتصادی کلان، واردات، صادرات، جلوگیری از قاچاق و نیز تسهیل در امور سیستم بانکی و سهمیه منابع بانکی و سیاست‌های مختلف دست به دست هم دهند. جهرمی با اشاره به این که دولت نهم اشتغال را به عنوان محوری‌ترین برنامه‌ خود در اولویت قرار داده است خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموعه شهرستان‌ها و استان‌ها بیش از ۳۷هزار میلیارد تومان اعتبار با ۷۷۰هزار طرح به بانک ها ارائه شد.

وی ادامه داد: اگر چه ارائه بانک‌ها انتظارات را برآورده نکردند ولی تسهیلات اشتغالزایی که در سال گذشته ارائه شد، ۱۰برابر تسهیلات سال قبل از آن بوده است.

وزیر کار و امور اجتماعی با عنوان این که در سال‌جاری ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی در کل کشور است اضافه کرد: پنج‌درصد از این اعتبارات به بنگاه‌های متوسط و بزرگ تخصیص پیدا می‌کند. جهرمی رفع موانع در تولید و سرمایه گذاری را از اولویت‌های کاری خود دانست و گفت: پیگیری سیاست‌های اشتغالزایی و تقویت کار گروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری و پیگیری و نظارت بر روند اشتغال در مجموعه بخش‌های اقتصادی کشور از دیگر اولویت‌های کاری در سال‌جاری است.

وی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را در کل کشور بسیار خوب ارزیابی کرده و یادآور شد: با توجه به روند نظارتی مناسب که بر روی طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد، تخلفات و انحرافات بسیار کمی را نسبت به مجموعه برنامه‌ریزی‌های گذشته شاهد هستیم، ولی خطاهای حداقلی اگر هم موجود باشد، طبیعی است. وی اظهار کرد: در سال گذشته به هدف‌گذاری بیش از ۶۰۰هزار اشتغال رسیدیم.