دنیای اقتصاد- به پیشنهاد حسینعلی امیری، معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و موافقت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه، با الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفترانی که به عضویت اصلی هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب می‌شوند، با تصویب و پیشنهاد هیات‌مدیره و موافقت رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در مدت عضویت با حفظ سمت از اشتغال در دفترخانه معذور خواهند بود. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تبصره یادشده تاکید شده است که در مدت معذوریت دفترخانه به کفالت اداره و درآمد دفترخانه پس از وضع هزینه‌ها بین کفیل و سردفتر معذور بالسویه تقسیم خواهد شد.حق‌الزحمه سردفتر معذور بابت ایام معذوریت با تصویب هیات‌مدیره کانون و پس از موافقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت خواهد شد.

در نامه رییس سازمان ثبت به رییس قوه قضائیه، هدف از الحاق این تبصره به ماده ۱۴ قانون دفاتر اسناد رسمی کاهش کثرت مشغله اعضای هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و نیز رفع مشکل حضور همزمان آنان در کانون و دفترخانه و به تبع آن اجرای قاطع، سریع و دقیق منویات رییس قوه قضائیه در امر توسعه قضایی در بخش دفاتر اسناد رسمی عنوان شده است.

در حال حاضر هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با هفت عضو اصلی (پنج سردفتر و دو دفتریار اول) و سه عضو علی‌البدل (دو سردفتر و یک دفتریار) اداره می‌شود که حضور همزمان اعضای هیات‌مدیره در کانون و دفترخانه مشکلاتی را ایجاد کرده است.