مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: با وجود اینکه بارها تاکید شده که قضات از صدور حکم حبس خودداری کنند، اما هنوز برخی اجرای این سیاست را در روند اصلاح و تربیت مجرم تاثیر‌گذار نمی‌دانند. اما آنچه مسلم است قضات باید حداقل مانع ارجاع مجرمان با جرائم خرد به زندانها شوند. منصور مقاره عابد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت‌: ‌رییس قوه‌قضاییه بارها با دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف به دادگستری‌های سراسر کشور، بر صادر نشدن حکم حبس و استفاده از زندان به عنوان آخرین مجازات تاکید کرده‌اند اما هنوز برخی قضات از اجرای این سیاست خودداری می‌کنند.

وی تصریح کرد‌: باید بنا به مصالح متهم، مجازات صرفا نه برای تنبیه بلکه برای امنیت و سلامت و اصلاح فرد تعیین شود و قضات به این باور برسند که زندان تنها راهکار اصلاح و تربیت و رسیدن به جامعه سالم نیست.

مقاره عابد اظهار کرد‌: بسیاری از جرایم خرد و سبک وجود دارد که قضات می‌توانند مجازاتی به غیر از زندان برای آنان تعیین کنند تا حداقل این مجرمان به زندان‌ها هدایت نشوند.

وی گفت‌: ۴۰ تا ۴۵‌درصد زندانیان کمتر از ۱۰ روز در داخل زندان‌ها می‌مانند و به طور کلی سعی می‌شود قرارهای بسیار سبکی برای متهمان صادر شود.