علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ادعای مقامات آمریکایی در خصوص استقرار سپر ضدموشکی این کشور در اروپا برای مقابله با موشک‌های ایرانی و حفاظت از اروپا را جوک سال دانست و گفت: برد موشک‌های ایران، اصلا در حد اروپا نیست.

لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این روزها، آمریکایی‌ها از این جوک‌ها زیاد مطرح می‌کنند. وی تاکید کرد: برد موشک‌های ایران، اصلا در حد اروپا نیست و بعید است آنها این مساله را ندانند. به علاوه، اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ما است و اساسا چه منطقی دارد که ما این کار را انجام دهیم.

وی افزود: بعید نیست که آنها نقشه بزرگتری را دنبال کنند، ولی در سیاست‌های اعلامی تبلیغاتی، حرف دیگری بزنند.

مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران درباره گفت‌وگوهایش با سولانا نیز گفت: ایده‌های اولیه خوبی در این نشست‌ها مطرح شد. اگر ۵+۱در این ایده‌ها با حسن نیت برخورد کند، می‌توان در نشست بعدی به تفاهم‌هایی دست یافت، به شرط آنکه سخنان کهنه گذشته، مجددا تکرار نشود.

لاریجانی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «ال پائیس» چاپ اسپانیا اعلام کرد که ظرفیت و آمادگی برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی دراین گفتگوکه پس ازدیدارش با خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراسپانیا صورت گرفت، اعلام کرد که بن بست فعلی در موضع هسته‌ای ایران می‌تواند حل شود.

وی افزود: مفاهیمی را که می‌تواند به عنوان اساسی برای گفت‌وگوها قرار گیرد، مورد بررسی قرار داده و ایده‌ها را مطرح کردیم تا مذاکرات از وضعیت بن‌بست فعلی خارج شود.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: اگر آمریکا که ایران را متهم به تعقیب برنامه‌های تسلیحاتی هسته‌ای می‌کند، دکترین‌های یک‌جانبه گرایی، نظامی‌گری، و حملات پیش گیرانه خود را متوقف کند، این امر می‌تواند به عنوان اساسی برای حل پیگیرانه مسائل به شمار آید.

لاریجانی که همچنان در اروپا به سر می‌برد، روز دوشنبه با خانم میشلین کالمی‌ری، رییس جمهوری سوییس و روز سه‌شنبه با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان دیدار و درباره مسائل هسته‌ای با آنان رایزنی و تبادل‌نظر کرد.