وزیر خارجه آمریکا تغییر مسیر و تاکتیک ایران را خواستارشد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، کاندولیزا رایس گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده‌‏است که ایران مسیر خود را تغییر دهد و اگر مایل است مانع انزوای بیشتر خود شود، باید فعالیت غنی‌‏سازی اورانیوم را تعلیق کند. وی در کنفرانس خبری در همایش حاشیه زنان پیشرو، شبکه‌ای برای صلح و امنیت در خاورمیانه، در وین مدعی شد: جامعه بین‌المللی درباره آنچه ایران باید انجام دهد، متحد و یکپارچه است و آن تعلیق غنی‌‏سازی اورانیوم و جست‌‏وجو نکردن تسلیحات هسته‌‏ای است.

رایس بار دیگر بر پیشنهاد سال گذشته آمریکا تاکیدکرد: اگر ایران فعالیت غنی‌‏سازی اورانیوم را تعلیق کند، واشنگتن آماده تغییر سیاست چند دهه خود و گفت‌وگو با تهران بر سر هر موضوعی است.

وی در ادامه مطلب فوق گفت: اما در حالی که ایران به تکمیل فناوری ادامه ‌‏می‌‏دهد که می‌‏تواند به ساخت تسلیحات هسته‌‏ای منجر شود، این امر تحقق نمی‌‏پذیرد.

وی افزود: مساله این نیست که چرا ما با تهران گفت‌‏وگو نمی‌‏کنیم، بلکه مساله این است که چرا تهران با ما مذاکره نمی‌‏کند.رایس تصریح‌‏ کرد: اگر ایران آماده تعلیق غنی‌‏سازی اورانیوم و پیوستن به مذاکرات کشورهای ۱+۵ باشد، فعالیت شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف‌‏ می‌‏شود. اما در حالی که ما مایل به تعلیق فعالیت شورای امنیت هستیم، ایران تمایلی به تعلیق غنی‌‏سازی ندارد.

از سوی دیگر بنیتا فررو والدنر کمیسر امور خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به دیدار لاریجانی و سولانا در مادرید، گفت: انتظار داریم ایران بالاخره برنامه‌های سلاح‌های اتمی خود را به حالت تعلیق درآورد تا بتوانیم مذاکره کنیم.

وی که در حاشیه این همایش، با ایرنا در وین گفت‌وگو می‌کرد، گفت که نسبت به یافتن راه حل‌های دیپلماتیک در این زمینه امید چندانی ندارد. وی در عین حال افزود: راه‌های دیپلماتیک تنها راه است و ما باید با صبر بسیار این مساله را به پیش ببریم.

همایش زنان پیشرو، شبکه‌ای برای صلح و امنیت در خاورمیانه از روز چهار شنبه در وین جریان داشت و دیروز به کار خود پایان می‌دهد.