پیشرفت در برخی مسائل مهم هسته‌ای

به گفته سولانا، می‌توان گفت که هیچ نوع گشایش اساسی حاصل نشد اما در مورد برخی «مسائل مهم» پیشرفت‌هایی به دست آمد. به‌رغم دست‌نیافتن به گشایش عمده در گفت‌و گوهای پنج شنبه

لاریجانی و سولانا از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند

مذاکره در باغ کاخ

مذاکرات فشرده، طولانی و کسالت‌آور هسته‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسوول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا را واداشت تا عصر پنج‌شنبه بخشی از مذاکرات خود را از کاخ لاکینتا به باغ زیبای آن منتقل کنند.

پس از آنکه دو طرف به‌مدت دو ساعت با حضور هیات‌ها به مذاکره پرداختند، خبرنگاران لاریجانی و سولانا را ناگهان مشاهده کردند که از کاخ خارج شده و قصد دارند در باغ قدم بزنند.

لاریجانی و سولانا در این باغ درست به مدت یک‌ساعت قدم زدند و به گفته منابع آگاه، از این طریق به انجام مذاکرات خصوصی با یکدیگر برای باز کردن گره‌های موجود بر سر روند آغاز گفت‌وگوهای رسمی هسته‌ای پرداختند.

اعضای هیات‌ها در داخل کاخ مذاکرات را ادامه می‌دادند و دیگر همراهان نیز از مسافتی دور به نظاره آنان در داخل باغ ایستاده بودند.

گفت‌وگوهای لاریجانی- سولانا و هیات همراه روز جمعه نیز ادامه یافت. هیات‌های مذاکره‌کننده برای تعیین محل و زمان مذاکرات بعدی در هتل ریتز گفت‌وگو کردند. اما تا زمان تنظیم این خبر از محل گفت‌وگوهای سولانا و لاریجانی خبری به دست نیامد.

دنیای اقتصاد- مرحله اول تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک ایران و قدرت‌های عمده جهان برای شکستن بن‌بست جاری بر سر برنامه هسته‌ای ایران ظاهرا بدون گشایشی عمده اما با تعهد طرفین برای ادامه این تلاش‌ها در اسپانیا در روز پنج‌شنبه پایان یافت.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از سوی اعضای دائم شورای امنیت و آلمان با ایران گفت‌وگو می‌کند، پس از گفت‌وگوهای تازه خود با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در کاخ لاکیشای مادرید گفت «پیشرفت‌هایی» در مورد برخی مسائل مهم حاصل شده است.

خاویر سولانا گفت: می‌توان عنوان کرد هیچ نوع گشایش اساسی حاصل نشد، اما در مورد برخی مسائل مهم پیشرفت‌هایی کردیم.گفت‌وگوهای دو مقام بیش از چهار ساعت به طول انجامید و هر دو آنها پس از بیرون آمدن از جلسه گفتند قصد دارند دو هفته دیگر این گفت‌وگوها را ادامه دهند.

لاریجانی نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگوها اعلام کرد: داریم بحث تعلیق را رها می‌کنیم. وی از خبرنگاران خواست این موضوع را چندان مهم تلقی نکنند.جزئیات این گفت‌وگوها طبق روال گذشته فاش نشده است با این حال آسوشیتدپرس به نقل از هر دو طرف گزارش داد که تمرکز اصلی بر «مسائل برجسته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» بوده است که اشاره‌ای است به سوالاتی که این آژانس در مورد برنامه اتمی ایران دارد و می‌گوید تا به آنها پاسخ داده نشود، نمی‌توان ماهیت واقعی این برنامه را مشخص کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان جلسه از «برخی ایده‌های مفید که دو طرف معرفی کردند» صحبت کرد و به برخی «وجوه مشترک» اشاره کرد. خاویر سولانا نیز گفت آنها «تبادلی فکری در مورد چگونگی جلو بردن فرآیند» داشته‌اند و از «فضای خوب» گفت‌وگوها سخن به میان آورد.پیش از آغاز مذاکرات لاریجانی و سولانا اعلام شد که سولانا به دنبال این است که در مذاکرات از ایران بخواهد انعطاف بیشتری نسبت به موضع خود نشان دهد.سولانا پیش از ورود به جلسه مذاکره به خبرنگاران گفت که با گذشت زمان دستیابی به توافق مشکل‌تر می‌شود.

این در حالی است که ایران پیش از مذاکرات تاکید کرده که حاضر نیست موضع خود را بر سر ادامه غنی‌سازی اورانیوم تغییر دهد.

علی لاریجانی یک شب پیش از آغاز گفت‌وگو با خاویر سولانا اشاره کرد که کشورش اخیرا پیشنهادی برای «برون رفت» از بن بستی که برای حل مساله اتمی ایران ایجاد شده مطرح کرده است، اما قدرت‌های بزرگ جهان که خواهان محدود شدن فعالیت فعالیت هسته‌ای ایرانند این پیشنهاد را رد کردند.آقای لاریجانی با اشاره به دور قبلی گفت‌وگوهایش با خاویر سولانا در آنکارا گفت: در آنکارا پیشنهادهایی از سوی ما مطرح شد که مسیری برای برون رفت از وضعیت کنونی و مسیر قبلی بود، باید مجال داده می‌‌شد روی آن فکر و تعمق شود.وی که پس از ورود به اسپانیا با خبرنگاران سخن می‌گفت به جزئیات این پیشنهاد اشاره‌ای نکرد، هرچند خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها خبر داد که ایران اخیرا پیشنهاد داده بود که تنها بخشی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حال تعلیق درآورد، اما این پیشنهاد رد شده است.هنوز منابع رسمی یا مستقل این گزارش را تایید نکرده‌اند.

آمادگی و صبر ایران

مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در مادرید سعی کرد اشتیاق کشورش برای حل و فصل موضوع در جریان گفت‌وگو با آقای سولانا را به نمایش بگذارد، با این حال نسبت به «مانع‌تراشی» برخی کشورها شکایت کرد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: ما آمادگی داریم برای ارتباط با سولانا آن قدر وقت بگذاریم که به نتیجه برسیم. اهتمام ما این است که هرچه سریع‌تر در یک‌ گفت‌وگوی سازنده به تفاهم برسیم و اگر طرف مقابل بهانه‌جویی نکند، به سرعت می‌توانیم وارد این مرحله شویم.با این حال او گناه عدم آغاز مذاکرات رسمی میان کشورش و اعضای دائم شورای امنیت و آلمان را متوجه آمریکا دانست و گفت: برخی کشورها بازیگوشی دارند و نمی‌گذارند مذاکرات شروع شود و به همین دلیل،‌ شروطی می‌گذارند تا این مذاکرات آغاز نشود.

آمریکا بیش از هر کشور دیگری اصرار داشته که پیش از آغاز مذاکرات ایران غنی‌سازی را کاملا معلق کند.

پایان بحث تعلیق؟

مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران، پنجشنبه‌شب در پایان مذاکراتش با مسوول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، از عبور نسبی طرف‌های پرونده هسته‌ای از «بحث تعلیق» غنی‌سازی اورانیوم، به عنوان

پیش شرط آغاز مذاکرات رسمی و جامع میان ایران و اتحادیه اروپا خبر داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در برابر پرسش خبرگزاری رویتر در این زمینه، گفت: شما رسانه‌ها، بیشتر از ما سیاسیون به موضوع تعلیق علاقه‌مندید. این موضوع، امروز به یک بازی رسانه‌ای تبدیل شده است.

وی افزود: ما داریم بحث تعلیق را رها می‌کنیم، چرا شما از آن دست بر نمی‌دارید؟! سولانا نیز پس از اظهارات لاریجانی، لبخند زد و با سکوت از پاسخ به این پرسش که موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران به عنوان پیش شرط مذاکرات به کجا رسید، گذشت.