زمان‌بندی حرکت به سمت تحقق چشم‌انداز مناسب نیست

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت تسریع در تحقق سند چشم‌انداز، گفت: به یک مهندسی جدید برای اجرای سند چشم‌انداز نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی دیروز در دومین همایش، «از توسعه علمی تا توسعه ملی» که در دانشگاه‌الزهرا و با هدف بررسی چگونگی تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله تشکیل شده بود حضور یافت و با اشاره به ایجاد دغدغه در بین دانشگاهیان وجوانان برای توسعه علمی کشور گفت: توسعه علمی، شرط توسعه کشور و توسعه همه بخش‌های جامعه است و جای تاسف است که ما با داشتن معارف اسلامی امروز در عرصه علمی از غیرمسلمان‌ها عقب هستیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر کسب علم و دانش گفت: اولین جملاتی که بر پیامبر‌(ص) نازل شد صحبت از علم و قلم است.

وی با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز بیست‌ساله نیز گفت: محور این سند دانایی‌محوری و رویکرد علمی است.

‌هاشمی رفسنجانی دلیل اصلی عقب‌ماندگی کشورمان را ‌بهره‌برداری نکردن از عامل انسانی توصیف کرد و گفت: متاسفانه تا این زمان از لحاظ زمانبندی حرکت به سمت تحقق سند چشم‌انداز حرکتی مناسب نداشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاهیان نقش مهمی در اجرای سند چشم‌انداز دارند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ما به یک مهندسی جدید برای اجرای سند چشم‌انداز نیاز داریم.

وی همچنین از اختصاص ۵/۲‌درصد از سهم رشد ناخالص ملی به بهره‌وری عامل انسانی خبر داد و گفت: باید سابقه تاریخی خود را مرور کنیم ریشه‌های اکثر علوم امروز حاصل تحقیقات مسلمانان وایرانیان است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور هزاران دانشمند متخصص و تجربه دیده در خارج از کشور گفت: بعضی از اینها اگر با ما مخالف باشند با ایران مخالف نیستند و مایلند برای توسعه‌علمی کشور همکاری کنند اگر ما قدر آنها را بدانیم.